Nájemníci bytů, pozor! Jak reklamovat účet za energie?

Bydlíte v nájemním bytě a marně se snažíte od pronajímatele získat vyúčtování spotřeby energií? Nebo ho sice máte k dispozici, ale nezdá se vám výše žádaného nedoplatku? Pokud s vyúčtováním nesouhlasíte, chtějte od majitele bytu vysvětlení.
Žádejte vyúčtování
Řada nájemníků bydlí v bytech, kde sice platí měsíční zálohy na spotřebu energií, ale smlouvy o jejich dodávkách jsou uzavřeny na majitele bytu. Ti pak někdy odmítají předat nájemníkům vyúčtování. Především v případě, kdy vznikl vyšší přeplatek. „Pokud je smlouva o dodávkách energií vedena na pronajímatele a nájemce mu platí za energie zálohově, je pronajímatel povinen předložit nájemci vyúčtování spotřeby energií,“ upozorňuje Mgr. Lukáš Zelený, odborník na práva spotřebitelů. Pronajímatel se nemůže bránit tím, že do vyúčtování nájemníkovi nic není.
Lhůta činí 4 měsíce
Zákon určuje i lhůtu, do kdy nejpozději musí pronajímatel vyúčtování předložit. „Pronajímatel je povinen poskytnout nájemníkovi vyúčtování spotřebovaných energií do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období,“ upozorňuje Mgr. Zelený. Zúčtovacím obdobím je zpravidla kalendářní rok.
Jasně a srozumitelně
Vyúčtování musí pronajímatel zpracovat v takové podobě, aby případný rozdíl mezi skutečnou výší nákladů za spotřebované energie a přijatými zálohami byl zřejmý a zkontrolovatelný. Navíc pronajímatel nese i náklady na vyhotovení a doručení vyúčtování nájemníkovi.
Zkontrolujte podklady
Nájemník má právo nahlížet do podkladů, které sloužily k vypracování vyúčtování, a může uplatnit proti vyúčtování námitky. O nahlédnutí je nutné pronajímatele písemně požádat do 30 dnů od doručení vyúčtování. „Pronajímatel má 30 dnů na to, aby poskytl podklady,“ vysvětluje právník. Stejná lhůta platí pro podání námitek proti vyúčtování.
Čas na zaplacení
Vyplývá z vyúčtování přeplatek nebo nedoplatek? Pronajímatel a nájemník se musejí spolu vyrovnat. Vyrovnání se přitom řídí lhůtou, kterou mají sjednanou v nájemní smlouvě. „K vyrovnání však musí dojít nejpozději do čtyř měsíců od doručení vyúčtování nájemci,“ uvádí právník.
Pokuta za zpoždění
Pronajímatel nevypořádal vaše námitky? „Za zpoždění má nájemce právo na úhradu pokuty ze strany pronajímatele, a to ve výši 50 korun za každý den prodlení, pokud se v nájemní smlouvě nedohodli jinak,“ vysvětluje Mgr. Zelený. Pokutu pronajímatel neplatí, pokud sám ještě neobdržel vyúčtování od svého dodavatele energií. „V takovém případě musí nájemci vyúčtování předat, jakmile jej bude mít k dispozici,“ dodává právník.