Legendární Škoda 1000 MB slaví šedesátiny: EMBÉČKO drželo krok s dobou! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 28. dubna 2024

Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert

Legendární Škoda 1000 MB slaví šedesátiny: EMBÉČKO drželo krok s dobou!

Reportér Aha! před 10 lety jízdu veteránem otestoval.
Reportér Aha! před 10 lety jízdu veteránem otestoval.  (Foto Škoda Auto, ara, čtenáři Aha!)

Nejslavnější poválečný vůz mladoboleslavské automobilky, Škoda 1000 MB, dnes slaví šedesátiny. Nyní legendární embéčko se sice neobešlo bez nedostatků, na svou dobu však moderně ukrývalo motor i chladič pod zadní kapotou.

Za vznikem stál vládní projekt Nový osobní vůz, na kterém komunisté pracovali již od roku 1954 s cílem vytvořit cenově dostupný automobil. V rámci iniciativy byla v Mladé Boleslavi postavena i nová továrna s výrobní kapacitou až 120 tisíc vozů ročně. „Náš automobilový průmysl vstupuje do nové etapy. Pro výrobu byla připravena nejmodernější technika s četnými automatickými zařízeními,“ pělo v roce 1964 ódy Rudé právo.

Fronty před Mototechnou

Finální verze vozu měla jako první škodovka motor umístěný vzadu, pohon zadních kol a vzadu byly také chladič či převodovka. Veřejnosti byla představena 21. března 1964. Prodávala se za 44 000 Kčs, což představovalo přibližně 31 průměrných měsíčních platů. Ani to nezabránilo nekonečným frontám na pořadník před prodejnami Mototechny. Podle odborníků se jednalo o poslední předrevoluční škodovku, která snesla srovnání se západními vozy.

Víte, že...

...Češi mají ve svých garážích aktuálně přes 16 tisíc exemplářů populárního vozu Škoda 1000 MB?

Testováno extrémy

Prvních 50 kusů prošlo náročnými zkouškami, testovalo se v extrémních mrazech okolo minus 30 stupňů v Rusku či ve vedrech okolo 45 stupňů v rozpáleném Ázerbájdžánu. Další zkoušky probíhaly i ve vysoké nadmořské výšce Kavkazu, rychlostní testy zase na východoněmeckých dálnicích. Do května 1962 ujela tato auta 1 598 840 km.

Polovina na export

V různých variantách se MB 1000 a její novější verze MB 1100 vyráběla až do roku 1969, celkem brány závodu opustilo 443 156 kusů. Více jak polovina z nich byla prodána do zahraničí, především do zemí tehdejšího sovětského bloku.

Slaví i starší sestřičky

V březnu 1959, před 65 lety, byly na autosalonu v Ženevě představeny vozy Octavia a Felicia. Dočkaly se mimo jiné přepracované přední nápravy, u které bylo odpružení listovým perem nahrazeno vinutými pružinami v kombinaci s teleskopickými tlumiči. Kromě čtyřmístného modelu Octavia s uzavřenou karoserií byl na autosalonu uveden i kabriolet Felicia, který o měsíc později úspěch i v New Yorku.

Čím bylo unikátní?

  • První evropský vůz s technologií tlakového lití bloku motoru z hliníkové slitiny. Čtyřválec OHV jezdil do roku 2003 pod kapotou fabie, kdy jej vystřídal tříválec 1.2 HTP.
  • První vůz značky Škoda se samonosnou ocelovou karoserií. Skelet svařovaný z ocelových výlisků dnes používá většina automobilů.

Jaké mělo slabiny?

  • Tzv. šnekové řízení bylo krokem zpět, i trabant už měl modernější řízení hřebenové.
  • Nedisponovalo mazáním nožní pumpičkou, ani nemělo samomazná pouzdra. Řidič musel po každých 5000 km vlézt pod auto a čepy ručně namazat, jinak začaly vrzat. 



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.