ŠKODA POPULAR JE POPULÁRNÍ UŽ 90 LET: Řídila ji i žena Karla Čapka
Stal se nejúspěšnějším předválečným modelem své značky, firmě napomohl dostat se na vrchol. Škodu Popular představili v Československu před 90 lety. Jezdili v ní továrník Baťa, brankář Plánička i spisovatel Čapek s manželkou.
Populary se vyráběly ve třech hlavních provedeních. Jako čtyřsedadlové limuzíny, kabriolety a dvousedadlové roadstery. Úvodní model s označením 418 již nesl znaky všech pozdějších škodovek. „Díky páteřovému nosníku, nezávislému zavěšení všech kol, výhodnému rozložení hmotnosti a přesnému hřebenovému řízení nabídl výborné jízdní vlastnosti na špatných silnicích,“ vysvětlila automobilka. Ale protože byl motor velmi slabý, bylo vyrobeno pouze 200 kusů. Pořizovací cena byla však příznivá. Auto vyšlo na 17 800 Kčs, což tenkrát představovalo zhruba roční úřednický plat.
Vůbec prvním zákazníkem se stal obuvnický podnikatel Jan Antonín Baťa (†67). Popularem jezdil i fotbalový tým vicemistrů světa v čele s kapitánem – brankářem Františkem Pláničkou (†92). Za volant usedala i manželka Karla Čapka (†48), spisovatelka a herečka Olga Scheinpflugová (†65).
„Zasněžené hory v pozadí jsou nekašírovaná skutečnost a naprosto žádné divadelní dekorace. Jsou to pasy Švýcar a Dolomit, jichž výšku 2200 m Popular vyjel bez práskání bičem. Mám na svůj malý vůz hezké vzpomínky jako žena i jako šofér, tak až ho roztrhám, koupím si asi zase něco z Vašich stájí,“ napsala automobilce z Alp, kde ji Čapek požádal o ruku. On sám ze zdravotních důvodů řidičák nikdy nedostal.
SLON BĚHEM RALLYE?
S roadsterem Škoda Popular Sport se od 25. ledna do 2. února 1936 úspěšně zúčastnila posádka Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman 15. ročníku Rallye Monte Carlo. „Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha,“ vzpomínal Pohl, který s Hausmanem skončil ve třídě do 1500 cm³ druhý.
POPULAR 418 V ČÍSLECH
- Délka: 3630 mm
- Šířka: 1340 mm
- Výška: 1520 mm
- Motor: čtyřválcový, objem 902 cm³, výkon 18 koní
- Max. rychlost: 80 km/h