55 let od začátku výroby Škody 1203: Proč byla tak výjimečná?
Člověka přivezla z porodnice a nakonec i na hřbitov. Razdvatrojka, dunihlav, dvanáctsettroska nebo jen obyčejně dvanáctsettrojka. Tak lidé mluvili o Škodě 1203, univerzálním autě, které bylo veřejnosti poprvé představeno 14. září 1968 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Dnes tedy slaví 55 let!
Symbol automobilového průmyslu období socialismu byl prvním a doposud jediným u nás sériově vyráběným malým užitkovým automobilem se samonosnou bezkapotovou karoserií a zároveň šlo o poslední škodovku s klasickou koncepcí, tedy motorem a převodovkou vpředu a pohonem zadních kol. Škoda 1203 se v hojné míře využívala ve zdravotnictví jako sanitka, uplatnění nalezla i jako pohřební vůz. Kromě toho silnice brázdila jako mikrobus nebo i valník.
ZASTARALÁ TECHNIKA
Unikátní auťák se za dobu své existence stal jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel na našem trhu. Některými motoristy oblíbená, jinými zatracovaná Škoda 1203 však doplácela na zastaralou techniku i konstrukci, která po dobu výroby nedoznala podstatných změn. Stížnosti řidičů mířily na hlučnost, špatný výkon nebo přehřívání.
Z VRCHLABÍ DO TRNAVY
Vůz se vyráběl ve Vrchlabí, ale motory byly dováženy až ze slovenské Trnavy, kam byla od poloviny sedmdesátých let také postupně převáděna výroba. Právě tam se vůz dočkal postupem času silnějšího motoru a změny jména na TAZ 1500 a v prakticky nezměněné podobě se zde vyráběl až do roku 1999. Poslední zkonstruované auto má rok výroby 2017. Postaral se o to podnikatel Roman Jirouš, jehož firma Ocelot odkoupila výrobu z Trnavy. V Žacléři na Trutnovsku se nejprve vyrobilo okolo sta kusů ročně, pak výroba začala klesat a poslední dvě auta z roku 2017 firma dodala do zahraničí.