Autobus Praga RN z roku 1947: Jediný v Česku?!
Na severu Čech mají unikátní vůz. Dvoudveřový autobus Praga RN je netypický právě dvojicí dveří a je nejspíš jediný v Česku a možná i na světě. Nejdříve sloužil jako pojízdná zubní ordinace, později, v 50. letech minulého století, jej proměnili na normální autobus, který ve své době vozil maximálně 12 cestujících.
Nyní je umístěný v libereckém technickém muzeu. V létě příštího roku bude po desítkách let stání v garážích ale zase plnit svoji funkci. Vozit cestující.
Pomoc z Německa
Dvoudveřový autobus Praga RN dokázali zrenovovat nadšenci z Boveraclubu v Liberci. Původního vzhledu vozu z roku 1947 dosáhli především díky přeshraniční pomoci tramvajového muzea v německém Chemnitzu, které poskytlo dokumentaci, fotografie a nabídlo pomoc i se sháněním náhradních dílů. „Renovace stála spolek přes 3,5 milionu korun. S financováním projektu pomohlo i město Liberec,“ poděkoval Tomáš Krebs z libereckého Boveraclubu. Většinu nákladů obnovy vzácného kousku pokryla evropská dotace.
Zpátky do provozu
Podle informací, které se podařilo Boveraclubu nashromáždit, původně sloužil dvoudveřový Praga RN jako pojízdná zubařská ordinace. Později jezdil na příměstských linkách provozovaných ČSD a ČSAD. V expozici muzea bude autobus i nadále, přesto bude možné se v něm i projet. „První nasazení zřejmě absolvuje v květnu příštího roku,“ podotkl Tomáš Krebs.
Vyroben v Praze
Autobus byl vyroben v Libni či ve Vysočanech roku 1947. Produkce vozů Praga RN trvala od roku 1933 přesně dvacet let. Za tu dobu vzniklo ve 48 výrobních sériích 40 tisíc nákladních vozů Praga RN, které v té době patřily k vůbec nejrozšířenějším v Československu. Na stejném podvozku vznikaly i hasičské vozy a právě autobusy. Těch bylo vyrobeno dohromady kolem 3700 kusů. „Tento konkrétní vůz pohání čtyřválcový vznětový motor o objemu 4500 kubických centimetrů a výkonu 44 kilowattů,“ popsal Tomáš Krebs.