Škoda slaví narozeniny: Čtvrt století s fabií
Dvě výročí, jedno kulaté, druhé půlkulaté, slaví automobilka Škoda Auto. Úctyhodné devadesátky se dočkal konstruktér Škody Favorit Petr Hrdličky. Uplynulo také čtvrt století od představení prvního modelu fabie.
Petr Hrdlička přišel na svět 12. září 1934 v Praze. Začátky v automobilismu pro něj nebyly vůbec jednoduché. Jeho otec totiž působil na pozici ředitele automobilky během 2. světové války, což synovi za komunismu zprvu znemožnilo přijetí na vysokou školu. Díky schopnostem a odhodlání jej ale přece jen v roce 1954 přijali na ČVUT a po promoci o pět let později nastoupil rovnou do Škodovky. „Postupně se stal ředitelem technického vývoje. Hlavním úkolem byl právě vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u Škody 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech,“ říká Tomáš Kotera, vedoucí korporátní a interní komunikace automobilky.
Byl to právě konstruktér Hrdlička se svým týmem, kdo přišel s tehdy revolučním přechodem na moderní koncepci aut s motorem vpředu a pohonem na předních kolech. Dnes zároveň uplynulo přesně 25 let od chvíle, kdy byla na 58. mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem poprvé slavnostně sňata plachtu z fabie. Vyráběla se ve výbavách Junior, Classic, Comfort, Elegance, RS a Praktik. „Škoda Fabia první generace debutovala 14. září 1999, začala se vyrábět v říjnu a oficiálně byla uvedena do prodeje už 4. prosince 1999 se základní cenou od 249 tisíc korun,“ popsal redaktor serveru Auto.cz Lukáš Volšický. Z údajů ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů vyplývá, že jich ve všech variantách v Česku jezdí stále téměř 580 tisíc!
Škoda Fabia I
Roky produkce: 1999 – 2008
Maximální rychlost: 162 km/h
Hmotnost: 1060 kg
Objem nádrže: 45 l Délka: 3,96 m Šířka: 1,64 m
5 milionů kusů
Škoda Auto dosud vyrobila 4,9 milionu fabií ve čtyřech sériích. Podle nedávného vyjádření předsedy představenstva Klause Zellmera automobilka s výrobou modelu počítá do konce tohoto desetiletí. Původně měl přitom skončit mnohem dříve.
Škoda Favorit
Roky produkce: 1987 – 1994
Maximální rychlost: 137 km/h
Hmotnost: 840 kg
Objem nádrže: 42 l Délka: 3,81 m Šířka: 1,62 m
Nekonečné spory
Automobilka mezi lety 1991 až 1996 postupně přešla pod německý koncern Volkswagen, což vedlo ke sporům o užívání značky i loga. Majitelem práv je totiž strojírenská Škoda Group. V červnu 2022 její vlastník, skupina PPF, oznámil dohodu s mladoboleslavským výrobcem aut, který může do roku 2029 využívat název i ikonické logo.