Experti z NTM dali do kupy historickou lokomotivu: Ušatá už zase sviští!
Národní technické muzeum (NTM) završilo generální opravu parní lokomotivy 464.102 z roku 1940, přezdívané Ušatá, která byla pojízdná až do roku 2017. Celková rekonstrukce stroje trvala rok a čtyři měsíce a její cena se vyšplhala na 29 milionů korun.
„Nebylo to nic jednoduchého, protože měla skryté vady, které se nedaly odhalit dopředu, dokud byla lokomotiva smontovaná. Ale všechny problémy včetně těch okolo čepů byly vyřešeny,“ řekl s úlevou Karel Ksandr, generální ředitel NTM. Mašina se tak v sobotu slavnostně vypravila na svou první oficiální cestu z pražského hlavního nádraží do středočeské Hostivice a zpět. Lidé lokomotivu mohli omrknout ještě včera, kdy fičela z Prahy do Chomutova, kde je odstavena s tím, že první jízda pro veřejnost se uskuteční 28. března příštího roku.
Historie jedné chlouby
Lokomotivu má NTM ve své sbírce od roku 1980. Poté, co skončila v provozu na linkách tehdejších československých drah, sloužila jako vytápěcí kotel. První opravou prošla asi před 25 lety. „Tentokrát to byla generální rekonstrukce, kdy byla rozebrána do posledního šroubku,“ dodal Ksandr. Pojízdná přestala být v roce 2017, kdy jí propadla revize kotle, tedy jejího nejdůležitější zařízení.
Unikátní projekt
Oprava lokomotivy takového rozsahu se podle Michala Bednáře z 1. kolínské lokomotivní nekonala několik desetiletí. „U tak velké lokomotivy s výkonem téměř 1800 koní to bylo, myslím, v naší republice poprvé minimálně po 20 letech od poslední takto rozsáhlé opravy,“ řekl. Mašina má nyní po opravě najeto na 500 kilometrů.