Vyzrajte na triky výrobců: Jak se naučit číst obaly! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 10. května 2024

Svátek slaví Blažena, zítra Svatava

Vyzrajte na triky výrobců: Jak se naučit číst obaly!

Nákupy v Česku (jaro 2023, ilustrační foto)
Nákupy v Česku (jaro 2023, ilustrační foto) (Archiv Blesku)

Knihy se sice nemají soudit podle obalu, ale potraviny ano! Jak jinak bychom zjistili, co se skrývá uvnitř? Výrobci totiž musejí ze zákona uvádět mnoho informací. Pokud chceme nakupovat kvalitně a zároveň ušetřit, musíme etiketám rozumět. Aha! vám poradí jak na to...

Datum spotřeby vs. minimální trvanlivost

Na obale většinou najdete jeden z těchto údajů. Ale nepleťte si je mezi sebou. Datum spotřeby je doba, do které je potravina zaručeně nezávadná a po uplynutí dané lhůty se nesmí prodávat! Po uplynutí lhůty označené jako datum spotřeby se potravina prodávat může (většinou jde o trvanlivé výrobky jako sušené těstoviny, konzervy apod.), ale od ostatního sortimentu musí být oddělená a řádně označená. Potravina s datem minimální trvanlivosti je i po expiraci zdravotně nezávadná a poživatelná, jen se může změnit její jakost.

Pozor na vychvalování!

Výrobce nesmí potravinu vychvalovat za něco, co je samozřejmé. Například absence lepku je u masných výrobků běžná (jsou přirozeně bezlepkové) a u některých jako špekáčky či šunka nejvyšší jakosti a výběrová jsou složky s lepkem (např. mouka) zakázané. Nenaleťte ani na označení bez konzervantů například u bílého jogurtu – bílý jogurt takové látky obsahovat nesmí. Dále tvrzení o vysokém podílu bílkovin či vlákniny u dané potraviny nemusí být záruka toho, že v porovnání s ostatními to tak skutečně je. Je lepší porovnávat výrobky podle výživových tabulek, které najdete na zadní straně etikety.

Hledejte nejjednodušší složení

Nejdůležitější část etikety je seznam použitých surovin – složení. Je vždy uváděné v sestupném pořadí, tedy od surovin s nejvyšším podílem zastoupení po složky s nejnižším obsahem. Složení by mělo být co možná nejjednodušší. Pokud obsahuje přídatné látky v podobě éček, bez nichž se kvalitní výrobek obejde (např. zvýrazňovač chuti E621, zahušťovadla nebo barviva), výrobce tím může nahrazovat nedostatek základní suroviny.

Využívejte akce s rozumem

Potraviny v akcích nakupujte vždy s rozumem! Nenechte se zlákat jen slevou z původní ceny. S ostatními výrobky porovnávejte cenu za jednotkové množství (za litr, kilogram atd.). A do nákupního košíku dávejte potraviny, které zvládnete zpracovat a které opravdu potřebujete. V akci se vyplatí nakupovat především komodity, jako je máslo, mouka nebo mléko, protože mezi různými značkami jsou minimální rozdíly v kvalitě.

Oblíbené triky výrobců

Při nákupu zbystřete mysl, pozorně pročítejte složení a nedejte na první dojem ze vzhledu obalu:

  • Stejné a přesto zcela jiné

Čtvrtkilová, úhledně zabalená kostka nemusí být vždycky máslo. To, co vypadá jako máslo, může být roztíratelný směsný tuk, v němž je část mléčného tuku nahrazena rostlinným tukem. Vzhledem a cenou se často podobají máslu, ale nesmí se tak nazývat.

  • Zadní strana obalu víc prozradí

Dejte pozor i při nákupu masa. Snadno se může stát, že místo něj si domů přinesete polotovar, který dokonce bývá dražší a jeho obsah masa není 100 %. Ve složení totiž najdete další přísady jako například koření, přídatné látky (éčka) nebo vodu. Označení masný polotovar musí mít vždy výrobek v popisu na zadní straně, na přední straně to zřetelně uvádějí jen někteří výrobci.

  • Na nákup s kalkulačkou

Zbystřete i při pročítání podílu ovocné složky ve výrobku. Například jahodový jogurt se může pyšnit tím, že obsahuje 20 % jahodové složky, kterou tvoří 70 % jahod. Složitějším matematickým výpočtem ale dojdeme k tomu, že ve skutečnosti je v jogurtu obsah jahod 14 %.

Věrnostní programy supermarketů

Kromě slevových akcí, aktuálních letáků s výhodnými cenami a levnějších privátních značek nabízí většina supermarketů řadu bonusů a výhod v podobě věrnostních programů. Některé můžeme využívat skenováním plastové karty, jiné prostřednictvím aplikace pro chytré telefony, nebo případně oběma možnostmi najednou. Aha! vám přináší přehled těch nejznámějších:

Tesco Věrnostní program: Clubcard

Zákazníci mohou využívat buď standardní Clubcard kartu, nebo aplikaci pro chytré mobilní telefony. Jak funguje: „Za každý nákup obdrží zákazníci na svůj účet body (10 Kč = 1 bod). Nasbírané body se mění na poukázky, které lze použít jako slevu při dalším nákupu. Pokud zákazník nasbírá za dané období alespoň 300 bodů, může se těšit na vyúčtování, ve kterém nalezne peněžní poukázky a také slevové kupony na oblíbené produkty,“ vysvětluje mluvčí Tesca Michal Kuzmiak. Jak se registrovat: Prostřednictvím aplikace Clubcard, na webových stránkách itesco.cz, nebo vyplněním papírového formuláře na prodejnách.

Lidl Věrnostní program: Lidl Plus

Lidl nabízí věrnostní program Lidl Plus pouze prostřednictvím aplikace pro chytré mobilní telefony. Jak funguje: Přímo v aplikaci mají zákazníci digitální kartu, kterou skenují u pokladny. „Mezi nejvyužívanější funkcionality aplikace patří samozřejmě slevové kupóny a digitální účtenky, které jsou novinkou od začátku minulého roku, papírové nejsou potřeba. Navíc za každý registrovaný nákup obdrží zákazníci stírací los,“ vyjmenovává hlavní funkce aplikace mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Jak se registrovat: V chytrém mobilním telefonu si zájemci vyhledají si aplikaci Lidl Plus a stáhnou ho. Podle pokynů se zaregistrují a poté mohou okamžitě věrnostní program využívat.

Penny Market Věrnostní program: Moje Penny

Kromě slevové karty má v rámci věrnostního programu Moje Penny také digitální kartu v aplikaci. Jak funguje: Plastová karta je určena pro každého, kdo nemůže provést online registraci. Digitální verze nabízí více výhod. „Digitální karta nyní nabízí zcela nový benefit, když na portálu www.plnapenezenka.cz/ mají zákazníci po zadání jejího čísla extra výhody ve více než 1000 e-shopech v ČR i v zahraničí,“ říká tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Jak se registrovat: Zákazník dostane kartu přímo na prodejně bez registrace. Digitální karta vyžaduje registraci přes webové stránky penny.cz nebo v aplikaci Penny Česká republika.

Kaufland Věrnostní program: Kaufland Card

Zákazníci mohou využívat klasickou plastovou kartu nebo si mohou stáhnout aplikaci a v ní si aktivovat digitální verzi karty. S jedním digitálním účtem je možné spojit až pět plastových karet. Jak funguje: „Zákazníci můžou proměnit své body na slevy nebo je uplatnit u partnerů či se zúčastnit měsíčních soutěží. Dalším benefitem jsou moderní technologie K-Scan a Kaufland Pay, které urychlují nákup.,“ popisuje mluvčí Renata Maierl s tím, že několikrát do roka nabízí Kaufland také věrnostní programy na nepotravinářské zboží, potřeby do kuchyně, pro děti apod. Jak se registrovat: Plastovou kartu získají zájemci u informací v prodejnách, kde je možné ji i rovnou aktivovat. Digitální kartu si zákazníci aktivují pomocí aplikace Kaufland.

Globus Věrnostní program: Globus Bonus a Mimi klub

V rámci věrnostního programu mohou zákazníci využívat velké plastové karty, malé karty, tzv. klíčenky Globus Bonus nebo mobilní aplikaci Můj Globus. Jak funguje: Zákazníci získávat nejen slevové kupóny, ale za nákup bonusového zboží i peněžní bonusy zpět na kartu. „Těmi pak mohou platit své další nákupy. Podle celkové hodnoty nákupu za jedno období (3 měsíce) zákazníci získávají řád věrnosti,“ vysvětluje mluvčí společnosti Aneta Turnovská. Věrnostní program Mimi klub je určen pro rodiny s dětmi do 3 let. Jak se registrovat: Vyplněním registračního formuláře online na webu www.globusbonus.cz nebo osobně v hypermarketu Globus.

Albert Věrnostní program: Můj Albert

Zákazníci Albertu se mohou připojit k věrnostnímu programu pouze pomocí aplikace pro chytré telefony Můj Albert. Jak funguje: V aplikaci jsou dostupné akční slevy na vybrané produkty, které lze získat pouze zde. „Zákazníci dostanou kredity jako další formu slev za věrnost při nakupování, a další na míru připravené akce,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Uživatelé získávají kredity za nákup zdravých a dalších vybraných potravin a také 1 kredit za každých 300 Kč nákupu. Jak se registrovat: Po prvním spuštění aplikace a zadání telefonního čísla obdrží uživatelé SMS ověřovací kód, který do ní vloží. Pak stačí zadat a ověřit e-mailovou adresu.

Billa Věrnostní program: Billa Bonus Club

Výhodnější ceny poskytuje prostřednictvím programu Billa Bonus Club. Jeho členové získají kartu, a to buď plastovou, nebo digitální, a to prostřednictvím aplikace. Jak funguje: Za každých 50 Kč získají 1 bod. Nasbírané body může zákazník vyměnit ve speciálních akcích za značkové nepotravinové výrobky se slevou. „Sem patří například slevové akce prostřednictvím samolepek, 100korunová sleva na další nákup nad 600 korun nebo trvalé zlevnění vybraných produktů napříč našimi privátními značkami,“ vysvětluje mluvčí Dana Bratánková. Jak se registrovat: Registrace jde buď přes web www.billa.cz/registrace, nebo pomocí aplikace. Na vyžádání mohou získat i fyzickou kartou, která je kopií digitální verze.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.