Zimní pneumatiky v létě? Odborníci radí: Nedojíždět! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Zimní pneumatiky v létě? Odborníci radí: Nedojíždět!

Letní pneumatika (ilustrační foto)
Letní pneumatika (ilustrační foto) (E15 (Midjourney))

Řidiči už hojně zlomili nad zimou hůl a přezuli na letní obutí. Ale ne všichni. Odhadem až čtvrtina aut zůstává na zimních gumách a takzvaně je dojíždí. Podle odborníků to není moc bezpečné.

Výměna pneumatik dvakrát ročně je otravná a drahá. Někteří řidiči proto nadále jezdí na zimních pneumatikách i v létě. Je to povoleno. Zimní pneumatiky v létě musejí splňovat hloubkový limit pro letní pneu, tedy 1,6 mm, a jelikož pro jízdu v zimě je to 4 mm, poskytuje zimní pneumatika po skončení své zimní životnosti ještě 2,4 mm vzorku pro dojetí v létě. A to je lákavá možnost jak ušetřit tím, že výměnu pneumatik oddálíte i o několik měsíců. Děláte to i vy? Na tohle se podle odborníků z německého autoklubu ADAC připravte.

V teple měknou

Zatímco letní pneumatiky si umějí držet tuhost i ve vysokých teplotách, zimní ne. Jsou konstruovány tak, aby byly optimálně tvrdé v teplotách kolem nuly, a nad 15 stupňů Celsia už jsou příliš měkké. A čím je tepleji, tím jsou měkčí. Nejen že se rychleji opotřebovávají, ale i mnohem hůře brzdí.

Na vodě ujdou

Zimní pneumatiky se dříve značily M+S což znamená Mud+Snow, bláto a sníh. A skutečně, na rozbláceném povrchu by zimní pneumatiky díky rozdílnému drážkování oproti letním měly podat lepší výkon. Řadu lidí to svádí k domněnce, že budou lepší i na mokré vozovce. A skutečně, mokrá vozovka byla jediné prostředí, kde měly zimní pneumatiky alespoň přijatelné výsledky a letním se v létě blížily.

Němci to testovali

Německý autoklub ADAC podrobil zimní pneumatiky testu jízdních vlastností v létě. Výsledky byly překvapivé. Všechny zimní pneumatiky měly na vyhřátém asfaltu delší brzdnou dráhu a nižší stabilitu v zatáčkách. A to při rychlosti 100 km/h až o 16 metrů oproti letním. Daleko nejhůře se ale projevily zimní pneumatiky s nesjetým vzorkem, tedy téměř nové. Sjeté zimáky s vzorkem okolo 3-4 milimetrů měly oproti letním gumám brzdnou dráhu delší jen o 5 metrů. Zkrátka, čím vyšší je hloubka dezénu zimních pneumatik a vyšší teplota okolí a asfaltu, tím delší je brzdná dráha.

Pozor v Itálii

Zatímco většina evropských států zimní pneumatiky přes jejich zjevné nedostatky v létě toleruje a řeší pouze hloubku vzorku, Italové jsou přísnější. Zimní nebo celoroční pneumatiky tu v létě nesmíte mít, pokud nesplňují zároveň alespoň rychlostní index odpovídající maximální rychlosti vašeho vozu. Zimáky schopné pálit to po dálnici třeba 240 km/h si ale kupuje málokdo. Jestliže máte nižší index, musíte na auto vylepit samolepku omezující maximální rychlost vozu. Když to neuděláte, hrozí vám od 15. května do 15. října v Itálii pokuta 419 až 1682 eur, tedy 10 až 40 tisíc Kč.

Přečtěte si
Josef Folta
20. 4. 2023 • 07:53

Hodně měkké směsi, velice podobné, nebo dokonce totožné se zimními pneumatikami používají jezdci v rallyových soutěžích. A tam si jaksi nestěžují na horší brzdnou dráhu, nebo nestabilitu v zatáčkách. Takže na dálnici zimní gumy asi ne, ale na běžný provoz po městě a na různé pojížďky jsou i zimní pneumatiky dostačující.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.