Rádce motoristům: Kdo zaplatí škody na pneumatikách po výmolech
Zima pěkně nesnáší naše auta. Jak jinak si vysvětlit množství nástrah, které s sebou přináší. Po nestartujících baterkách, ledovatých silnicích a soli rozežírající podvozek teď přichází období kamenných spršek na čelním skle a nebezpečných výmolů.
Čelní skla v ohrožení
Sníh pomalu odtál a zůstal po něm jen štěrkový posyp. Právě v tomto období je nejpravděpodobnější, že vám řidič před vámi kamínkem poškodí čelní sklo. „Na jaře pozorujeme krátkodobý skokový růst těchto škod,“ říká tiskový mluvčí Generali Česká pojišťovna Jan Marek. „Ročně řešíme přes 60 tisíc pojistných událostí z připojištění skel,“ dodává.
Nejčastější pojistky
Právě připojištění skel přitom podle Evy Svobodové z pojišťovny Uniqa patří k nejčastěji sjednávaným. Dříve jsme se u aut střední třídy vešli do 10 tisíc, dnes to může být i několikanásobně víc. Skla jsou vyhřívaná a kamery či čidla, kterými jsou vozy vybavené, se musí po výměně znovu kalibrovat. „Některé prémiové značky mohou mít přední skla v hodnotě i 150 000 korun a více,“ upozorňuje Svobodová.
Na výmoly havarijní
Objevují se ale i výmoly, které snadno poškodí pneumatiku, podvozek či zapříčiní havárii. A přestože se díra v silnici na vás může doslova šklebit, prokázat, že havárii způsobila ona, je poměrně těžké. A tak máte bez havarijního pojištění dost často smůlu. Odpovědnost za stav vozovky má její majitel. To je u dálnic a silnic I. třídy stát (spravuje je ŘSD), u silnic II. a III. třídy je to kraj a u místních komunikací obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí.
Důkazní nouze
Motorista, který si vozidlo ve výtluku poškodí, bývá při prokazování příčiny škody v důkazní nouzi a na výpověď asistenční služby se spoléhat nedá. „Přivolané asistenční vozidlo bohužel dorazí na místo až po události, tudíž ani nemůže plně dosvědčit, jak k defektu přesně došlo,“ dodává Petr Bold, prezident České asociace asistenčních služeb.
Díru vyfoťte
Okamžitě po havárii výtluk vyfoťte či nafoťte - ideálně i s předmětem, jehož velikost je obecně známá (zapalovač, desetikoruna). Vlastníka k zodpovědnosti ale doženete jen tehdy, když se jedná o náhlou škodu na jinak udržované vozovce a když vás na možnou přítomnost výtluku neupozornil. K tomu mu stačí značka »Nerovnost vozovky«. Přispěje i záznam policie, která může zároveň chybějící značení o špatném stavu vozovky zaprotokolovat.
Jsme v horší půlce
Podle žebříčku Světového ekonomického fóra z roku 2019 jsou české silnice kvalitou 78. ze 141 zkoumaných zemí světa. Před námi se umístilo i Burundi (75.), Pákistán (67.), Nikaragua (58.) nebo Salvador (61.), z bližších pak Slovensko (72.), Polsko (57.) či Maďarsko (71.). Žebříčku kvality vévodí Singapur (1.), Nizozemí (2.) a Švýcarsko (3.) a uzavírá ho Madagaskar (139.), Mauritánie (140.) a Čad (141.).