Senioři-živnostníci v problémech. Datové schránky: »Co s nimi máme dělat?«
Datovou schránku neboli datovku zřídilo seniorce ministerstvo vnitra. Neaktivovala ji, zrušila živnost, přesto jí ve schránce přistálo důležité sdělení. Nyní Věra L. (75) z Plzně žije v obavách.
„Nám seniorům tohle vše přináší jen další stres do už tak složité doby,“ zlobí se paní Věra. Po sametové revoluci si založila živnost v oblasti výroby a služeb. Podnikala do 53 let, ale i pak si živnosťáky pro každý případ nechala. „Povinnost mít datovou schránku mě vyděsila. Nemám chytrý telefon, ale jen jednoduchý s velkými tlačítky,“ říká.
Zrušila živnost
Nepoužívá ani e-mailovou adresu. „V mém věku je to na mě příliš složité. Náročné je i pamatovat si různá hesla a piny,“ dodává. Poté, co od ministerstva vnitra obdržela dopis s přístupovými údaji k datové schránce, šla okamžitě živnost zrušit. „Na úřadu mi řekli, že schránka automaticky zanikne. Neaktivovala jsem ji, ani nevím, jak bych to udělala. Myslela jsem, že tím je vše vyřízeno,“ líčí svou anabázi.
Co ještě přijde?
K jejímu velkému překvapení do datovky přišla obsílka. „Byl to důležitý dokument od pojišťovny. Naštěstí mě na něj upozornili ještě SMS zprávou. Takže jsem mohla vše vyřídit,“ říká Věra. Zároveň se ale obává, zda do schránky nepřišla i jiná sdělení. „Jak se o nich dozvím? Co když mi něco unikne a já pak budu vystavena sankcím? Budou mě na konci mého života tahat po soudech nebo na mě pošlou exekutory?“ ptá se znepokojená seniorka.
Kdy (ne)hrozí sankce
Než zrušení živnosti nabude právní moci, úřad vše zapíše do registru a schránka bude znepřístupněna, může trvat i několik týdnů. Během této doby přece jen nelze zcela vyloučit, že do ní jiné úřady či instituce něco pošlou. Klient se o sdělení či výzvě nedozví. Co pak? Hrozí mu sankce? „Pokud prokáže, že neměl do datové schránky přístup bez vlastní viny, tak pošta v ní uložená a nevyzvednutá nemůže být považována za doručenou,“ míní renomovaný pražský advokát Jan Černý. V takovém případě sankce nehrozí.
Znepřístupní se
„Ve chvíli, kdy živnostenský úřad zapíše do registru, že byla živnost zrušena, schránka se automaticky znepřístupní,“ vysvětluje Hana Malá z odboru tisku Ministerstva vnitra ČR. Do datové schránky by měly podle ní chodit pouze informace související s podnikatelskou činností.