V sauně nezhubnete a proč do ní sundat plavky? 5 mýtů o saunování | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 30. ledna 2023

Svátek slaví Robin, zítra Marika

V sauně nezhubnete a proč do ní sundat plavky? 5 mýtů o saunování

.
(Horavia - Finská sauna)

Upusťte páru v páře a obrňte se před zimou. Saunování je skvělý způsob, jak si odpočinout a udělat i něco pro zdraví. Kolem populární procedury ale koluje i řada mýtů. Nenechte se nachytat.

1) Sauna nerozpustí tuk

Řada lidí si myslí, že vysoká teplota sauny rozpustí vaše tukové polštářky a dá se v ní zhubnout. Jenže je to jen zdání. „V sauně se dá opravdu zhubnout, ale budete lehčí pouze o tekutiny, které jste vypotili. V tu chvíli může být člověk skutečně o půl kilogramu lehčí, ale jakmile se napije, vše je zpět,“ vysvětluje saunová manažerka Michaela Matějovská ze sítě wellness Infinit. Pocit lehkosti, který vás po saunování přepadne, je způsoben hormony štěstí endorfiny, které se při saunování vyplavují.

2) Déle není lépe

V sauně nemusíte bořit rekordy a sledovat ostatní, jak dlouho vydrží. Pro každého je vhodný jiný čas. Vydržet byste v ní měli jen do té doby, než se pořádně zapotíte, a jakmile se vám začne motat hlava, je čas odejít, doplnit tekutiny a odpočinout si. Pro někoho to znamená 10 – 15 minut, pro jiného třeba půl hodiny. Když to přeženete, přijdete o benefity a saunování vám může naopak uškodit. Důležitější je udělat cykly saunování alespoň tři, ale když se na to necítíte, je lepší skončit dřív, než se přemáhat.

3) Je vhodná i pro děti

V tuzemsku není saunování s dětmi příliš populární. Tvrdit, že pro děti není sauna vhodná, je ale nesmysl. Třeba podle doporučení německé saunové federace se mohou saunovat děti již od čtyř měsíců věku. Jen je třeba počítat s tím, že děti zhruba do osmi let mají jinou termoregulaci než dospělí a měly by navštěvovat sauny s nižší teplotou (do 75 °C), saunovat se kratší dobu a ochlazovat se postupně. Stejně jako u dospělých i dětem sauna zlepšuje imunitu.

4) Není nejlepší lék na nachlazení

Pravidelným saunováním si budujete imunitu proti nachlazení a virózám. To je nesporný fakt. A pomůže vám, i když už nemocní jste. Lepší je ale zůstat v posteli. Sauna vás sice může zbavit symptomů jako ucpaný nos a potíže s dýcháním a dokonce vám pomůže i vypotit viry z těla, jenže prakticky stejně, jako když se doma zabalíte do peřin a s čepicí na hlavě inhalujete horký čaj. Při saunování naopak hrozí, že si způsobíte bolesti hlavy, někoho jiného nakazíte a můžete i nastydnout cestou z ní.

5) Jedině bez plavek

Bojíte se nahoty a chcete se saunovat v plavkách? Tak to se možná nesaunujte vůbec. Na zakrytí nahoty v sauně slouží ručník či prostěradlo. A to kvůli zdraví a hygieně. Syntetický materiál plavek v kombinaci s vysokými teplotami a vlhkostí totiž způsobuje zapaření intimních oblastí a nepříjemné zdravotní problémy s tím spojené. Plavky také škrtí a zabraňují správné cirkulaci krevního oběhu. Navíc, většina plavek nesnáší dobře teploty nad 30 °C, a po pobytu v sauně, vyhřáté až na trojnásobek této teploty, se s nimi můžete i rozloučit.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.