NASA zveřejnila snímky z teleskopu: Od zrnitých fotek ke kosmickým útesům | Ahaonline.cz

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

NASA zveřejnila snímky z teleskopu: Od zrnitých fotek ke kosmickým útesům

Mlhovina Carina ukrývá rodící se hvězdy i planety.
Mlhovina Carina ukrývá rodící se hvězdy i planety. (Foto Albertina Museum/Max Wolf, NASA, ČTK, Reuters, INT)

Dokonalé fotografie hlubokého vesmíru pořízené Webbovým teleskopem nepřestávají udivovat. Lidstvo zachycuje dění v kosmu již po generace. Snažení skvěle dokládají až 130 let staré snímky astronoma Maxe Wolfa (1863 – 1932), které nyní publikovalo vídeňské muzeum Albertina.

První fotografie z Webbova teleskopu publikoval americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) teprve v tomto týdnu, ale již nyní je jasné, o jak důležitý pokrok na poli astronomického výzkumu se jedná. „Nejvzdálenější objekty, které se zatím podařilo sledovat, jsou i 9,5 miliardy světelných let vzdálené. Je to vlastně pohled na galaxie, které už dneska neexistují. V tom je velká síla Webbova teleskopu, že máme možnost vidět do minulosti a vědět, co se ve vesmíru dělo těsně po velkém třesku,“ řekl Aha! astronom Petr Horálek. A zatímco snímky, které pořizoval na sklonku 19. století německý astronom Max Wolf, jsou na detaily skoupé, nejmodernější fotografie z Webbova teleskopu přinášejí vesmír doslova jako na dlani.

Víte, že...

...světelný rok je jednotkou kosmické vzdálenosti? Odpovídá 9,7 bilionům kilometrů.

Objevoval komety

Němec Max Wolf patřil mezi průkopníky světové astronomie. Vyučoval na univerzitě v Heidelbergu a na sklonku 19. století propadl i kouzlu astrofotografie. Ve své profesní dráze se věnoval především objevování komet, a jednu z nich dokonce v roce 1892 vyfotil. Později se zaměřil i na supernovy a je zapsán i jako objevitel temné mlhoviny Koňská hlava. +10-11 Astro Max Wolf (hlavička) +10-11 Astro stará kometa Snímek komety pořídil Max Wolf již v roce 1892.

Nejvýkonnější teleskop historie

Webbův teleskop v hodnotě 245 miliard korun je nejvýkonnější vesmírný dalekohled, jaký kdy lidstvo vyvinulo. Vesmír pozoruje ze vzdálenosti 1,5 milionu kilometrů od naší planety. Vědcům umožňuje zkoumat historii kosmu, ověřovat teorie a také pátrá po známkách možného života mimo Sluneční soustavu. + foto teleskop

Boxy k fotkám

Těsně po vzniku vesmíru Vůbec první snímek z Webbova teleskopu přináší pohled do nejvzdálenějšího koutu vesmíru. Na obrázku vidíme tisíce galaxií vzdálených až 4,6 miliardy světelných let od Země, celý snímek pak protínají slabé oblouky, což je svit galaxií vzdálených dokonce 9,5 miliardy světelných let! „Jedná se vlastně o detailní pohled do minulosti na dobu nedlouho po vzniku vesmíru a velkém třesku,“ řekl Petr Horálek.