Unikátní objev českých vědců: Oživují zázračné byliny | Ahaonline.cz

pátek 26. dubna 2024

Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav

Unikátní objev českých vědců: Oživují zázračné byliny

Na pohled krásné a uvnitř léčivé.
Na pohled krásné a uvnitř léčivé. (Foto Neobotanics, Průhonický park)

Znaly a používaly je naše prababičky, nyní jim moderní věda vrací zašlou slávu. Unikátní český výzkum dávno zapomenutých bylin totiž odhalil jejich téměř zázračné účinky. Pomáhají s léčbou rakoviny i proti zánětům!

Čeští vědci dlouhodobě zkoumají léčivé látky ze zapomenutých i známějších bylin a stromů. „Jsou to rostliny jako ožanka, komonice, ale i některé známější – třeba kostival, řepík nebo pelyněk metlatý. Zajímají nás rostliny, které obsahují skupinu látek nazývaných flavonoidy,“ vysvětlil biochemik Petr Kaštánek ze společnosti Eco Fuel Laboratories. Ten společně s Botanickým ústavem Akademie věd ČR a VŠCHT vytipoval přes 25 druhů rostlin, z nichž vědci izolují látky, které mají skvělé účinky proti různým druhům zánětů i dalším neduhům.

Rakovina i celulitida

Vůbec nejlépe se v tomto směru osvědčily nejrůznější druhy kosatců, z nichž některé byly vyšlechtěny a technologicky upraveny právě kvůli dalšímu zvýšení léčebných účinků. V rámci takzvané fytoterapie jsou využívány k léčbě rakoviny a posilování obranyschopnosti organismu. „Zdraví je především o udržení či obnovení rovnováhy – tzv. homeostázy. Jedná se o komplexní dynamický děj, jehož základem je mikrocirkulace, která zabezpečuje stabilní prostředí tělním buňkám,“ uvedl René Vlasák, lékař z Centra preventivní medicíny s tím, že k tomu v jeho praxi pomáhají zejména flavonoidy. „Díky nim mají preparáty ze zkoumaných bylin významný potenciál u poruch žilně-lymfatického systému. To ocení třeba ženy trpící otoky, křečovými žilami či celulitidou,“ doplnil MUDr. Vlasák.

Víte, že...

...některé produkty vytvořené vědci jsou již v prodeji pod značkou Neobotanics? Výzkum a produkce léčebných produktů probíhá za podpory Technologické agentury ČR.

Naučí pěstovat unikáty

Součástí projektu je také vývoj postupů kultivace léčivých bylin, který využívá organická hnojiva a biologické přípravky na podporu růstu. „Tyto vyvinuté metodiky budou dostupné pro pěstitele a umožní rozšíření produkce léčivých bylin v ČR,“ řekl půdní botanik Miroslav Vosátka.

Články odjinud