U Červené budou stát vedle sebe dva mosty: Unikát je zachráněný!
Železniční most přes přehradu Orlík z roku 1889 se bourat nebude. Přemostění v havarijním stavu chtěla Správa železnic strhnout a vedle postavit most nový, zařazením mezi kulturní památky už viaduktu demolice nehrozí.
Boj o zachování unikátního mostu, který byl postaven ve stejné době a stejnou technologií jako Eiffelova věž, trvá několik let. Zvrat přišel letos v létě, když byla historická stavba zapsána do seznamu památkově chráněných objektů. Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) nyní toto rozhodnutí potvrdil. Zamítl rozklad podaný Správou železnic proti udělení statutu kulturní památky.
Pro turisty Kraj, okolní města a především památkáři toto rozhodnutí vítají. „Most z roku 1889 už jednou na seznamu památek byl, ale lidskou chybou z něj vypadl. Teď dostal šanci na další využití. Okolí Orlíku je vysoce exponovaná turistická oblast. Nabízelo by se jeho využití pro pěší a cyklisty.
Po jeho opravě a zabezpečení pro chodce by mohl sloužit ještě dlouhá léta,“ řekl šéf českobudějovických památkářů Daniel Šnejd. Postaví druhý Správa železnic měla připraven projekt na zbourání viaduktu a výstavbu nového za více než 540 milionů korun. Teď bude muset v sousedství historického mostu postavit nový, který bude odpovídat požadavkům železnice ve 21. století.
Nejsou peníze
Jaký bude další osud zachráněného mostu a kde se vezmou peníze na jeho obnovu, není jasné. Jen náklady na běžné opravy a zabezpečení pro pěší by vyšly minimálně na desítky miliónů korun. Už před časem ho odmítl převzít Jihočeský kraj, právě kvůli vysokým nákladům. Podle hejtmana Martina Kuby je problém i to, že pozemky kolem mostu jsou v soukromém vlastnictví a nevede k němu žádná veřejná cesta.
Nový most
Nový železobetonový most by měl být dlouhý 316, 3 metru. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku, vzepětí bude měřit 34,7 metru. S jeho dokončením se počítá v roce 2024.
Podle Francie
V podobné situaci se kdysi ocitl zchátralý historický most v centru francouzského města Bordeaux od stavitele Eiffela. „S vědomím toho, že jde o vzácnou památku, byl nákladně opraven a využívá se jako korzo pro pěší,“ připomněl Šnejd.
Byla to pýcha
Starý viadukt je vůbec prvním železničním mostem v českých zemích, který se postavil bez lešení, pouze letmou montáží. V době svého vzniku byl druhým největším mostem v Rakousku-Uhersku. Během 20. století se žádné velké opravy nedočkal a v posledních desetiletích značně zchátral.
Víte, že...
...náklady na výstavbu historického mostu u Červené nad Vltavou se v letech 1886 – 1889 vyšplhaly na 510 tisíc zlatých?