50 let od tragické železniční nehody: Cestující umírali pod viaduktem!
Mladá železničářka nastoupila před 50 lety na svou první samostatnou službu. A při ní udělala osudovou chybu, která skončila nesmírnou tragédií. U Řikonina na Brněnsku došlo ke srážce vlaků, při které zemřelo 31 lidí. Převážně umírali ve vagonech, které spadly z viaduktu.
Bylo pochmurné ráno 11. prosince 1970. Přibližně v sedm hodin stál na viaduktu u Řikonína nákladní vlak. Mladá hláskařka v Níhově v tu chvíli pustila na stejnou kolej lokomotivu vracející se do Brna. Po chvíli si chybu uvědomila a volala výpravčímu. Podle dobových spisů měl 45 sekund na to, aby zabránil tragédii. To ale neudělal. Lokomotiva tak najela zezadu do nákladního vlaku. Sedm vozů vykolejilo, zůstaly ale na viaduktu. Po druhé koleji vzápětí přijížděl Ex 57 Pannonia a narazil do nich.
„První dva vagony rychlíku, lůžkový a jídelní vůz, se zřítily dolů. Od ostatních se utrhly. To bylo štěstí. Na viaduktu zůstalo totiž devět plně obsazených vozů s cestujícími,“ uvedl v pořadu České televize Osudové okamžiky jeden z cestujících. I tak byly následky tragické. Při nehodě zemřela jedna Češka a 30 Poláků, většinou železničářů, kteří se vraceli s rodinami z dovolené v Maďarsku. Dalších 15 lidí utrpělo zranění, z toho 13 vážná. Odklízení trosek, které pokryly údolí, zabralo povolaným vojákům dva dny. Hláskařka z Níhova dostala 6,5 roku vězení a výpravčí z Říkonína 4,5 roku.
Režim nehodu tajil
Tehdejší média měla o nehodě zakázáno obšírně psát. Zmínka vyšla pouze v Rudém právu. Příčina se uvádět nesměla.
Zabezpečení za 12 let
Až v roce 1982 byl na železniční trati u Řikonína instalován autoblok, který dokáže podobným nehodám při selhání lidského faktoru zabránit.
Víte, že...
...viadukt u Řikonína je vysoký 36 metrů? Celková škoda včetně odškodnění se vyšplhala na tehdejších 13 milionů korun, průměrná výše platu tehdy byla 1915 korun měsíčně.
NEBEZPEČNÝ PROSINEC: Nejtragičtější železniční nehody
Z pěti největších železničních nehod na území České republiky se staly čtyři v prosinci, z toho tři na jižní Moravě. Pátá se stala v polovině listopadu.
1) Stéblová (14. 11. 1960): 118 mrtvých a 110 zraněných
2) Šakvice (24. 12. 1953): 103 mrtvých, 83 zraněných
3) Praha-Kbely (20. 12. 1943): 41 mrtvých, 91 zraněných
4) Podivín (21. 12. 1950): 34 mrtvých (neoficiálně dokonce 45), 56 zraněných
5) Řikonín (11. 12. 1970): 31 mrtvých, 18 zraněných