Klientům banky nefungovaly karty, teď zuří na internetu: »Kradu« dětem kapesné!

V reklamách dávají najevo, že nejsou jako »obyčejní bankéři«. A vskutku. O víkendu svoje klienty neobyčejně naštvali. Air Bank z portfolia Home Credit zesnulého Petra Kellnera (†56) měla takový výpadek, že lidé odcházeli z obchodů domů hladoví!
I banku můžete mít rádi. To je slogan Air Bank. Od nedělního odpoledne do nedělního večera ji ale neměl rád skoro nikdo. Kvůli nečekanému výpadku se klienti nemohli přihlásit do internetového bankovnictví, některým dokonce nefungovaly karty. Nejvíce je naštvalo, že jim banka neposlala ani SMS, aby je na problém upozornila. Těm, kteří byli na dovolené, to opravdu značně zkomplikovalo existenci; lidé, co nakoupili a nemohli zaplatit, nechávali zboží u pokladen, ti, co natankovali, se museli nějak dohodnout s personálem benzinky – jeden uživatel Facebooku si dokonce musel půjčit od paní na pokladně. A na sociálních sítích se sdílela i řada opravdu bizarních příhod, které ze situace vzešly.
Ne všechny karty
Co na to samotná banka? Šlo prý o technickou chybu, která byla velmi ojedinělá a bylo tak složité ji rychle vyřešit. „Klienty jsme o výpadku informovali na našich webových stránkách, sociálních sítích a na naší infolince,“ řekla Aha! mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Ta zároveň tvrdí, že nešlo o plošný výpadek platebních karet. „Přesto se mohlo stát, že někteří klienti bohužel mohli mít problém s placením, protože karty ... pracovaly se zůstatky z pátečního rána,“ říká. Na Facebooku se přitom hlásí uživatelé, kteří měli na účtu dlouhodobé úspory, a přesto jim terminály hlásily, že nemají dostatek peněz.
Musí zaplatit
Podle Pokorné nyní banka vyhledá klienty, kteří se dostali do prekérní situace, a omluví se jim. Zda jim nabídne nějaké odškodnění, říci včera odpoledne neuměla. Podle advokáta Romana Moussawiho by to ale bylo na místě, umí-li klient prokázat, že mu vznikla škoda. „Hypotetický případ: nedostal jsem se k účtu, proto jsem si nemohl koupit zboží, pro které jsem si přijel. Nechám si ho tedy druhý den poslat, ale už musím platit poštovné, takže moje škoda je ve výši toho poštovného,“ napsal Aha!.
Jak se bránit?
Mějte po ruce alternativy!
Tyto excesy se v dnešní době, kdy jsme více závislí na internetu a s ním provázaným bankovnictvím, mohou opakovat. Jak se jim bránit? „Možných řešení je více – je ale nutné se nad nimi zamyslet a vybrat si takové, které vám osobně bude vyhovovat co nejvíce. Situaci lze řešit tím, že jste vlastníkem i jiného účtu, k němuž máte vydanou debetní kartu, kterou máte vždy při sobě. Někdo má např. kartu kreditní, kterou při nákupech používá jako alternativu. Někdo jiný to řeší tak, že má u sebe vždy nějakou částku v hotovosti pro případ, že by obchodník neměl platební terminál nebo by měl výpadek,“ napsal Aha! Pavel Kolář, gestor komise České bankovní asociace pro digitalizaci.
Tenhle »šotek« byl lepší
Banka jim připsala miliony! Někteří šťastní klienti Equa Bank ze soboty na neděli otevřeli své internetové bankovnictví a zjistili, že jsou multimilionáři! Pravda, jiní zase, že jsou stovky tisíc v minusu, což na dovolené nebylo úplně super zjištění. Každopádně ti šťastnější mohli s financemi klidně i volně nakládat. Ovšem jen chvíli. Už v neděli před pátou ranní banka dala vše do pořádku a vše vágně vysvětlila »technickou chybou«... A ti, kdo z omylem připsané částky cokoliv utratili, to budou muset vrátit.