100 let s hašlerkami: Tajemství jejich obliby. Víte, že cucáte uhlí?! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 27. dubna 2024

Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav

100 let s hašlerkami: Tajemství jejich obliby. Víte, že cucáte uhlí?!

Historický obal bonbonů, který si i do dnešní doby zachoval modrobílé provedení
Historický obal bonbonů, který si i do dnešní doby zachoval modrobílé provedení (Nestlé)

Hašlerky. Cucal je snad každý z nás. Tvrdé tmavé bonbony proti kašli s bylinkami a uhlíkem chutnají Čechům už 100 let! Ale pozor, na začátku se jim neříkalo Hašlerky, nýbrž nesly jméno italského operního pěvce Carusa. A také se pak jmenovaly po Emě Destinnové. Nic z toho nefungovalo. Až když jim Karel Hašler věnoval jméno svoje.

Legendární písničkář, skladatel přišel jednou o hlasivky, hrozilo, že bude představení zrušeno, ale cukrovinka mu pomohla hlas vrátit, a dohoda byla na světě. Od továrníka, obchodníka lahůdkami a cukrovinkami Františka Lhotského dostal v Kabaretu Lucerna nabídku neomezené konzumace a na oplátku a z vděku bonbonům propůjčil jméno. Stalo se tak v prosinci roku 1920. Zabralo to z mnoha důvodů. Lidé nebyli ještě přesyceni reklamou, nabídka trhu neskýtala takové možnosti jako dnes a Hašler byl skutečný hitmaker. Považte, kdyby měl Karel Gott tak skvělé bonbony, třeba by také zabraly. „Pojmenování po známém písničkáři jim otevřelo cestu na mladý československý trh, který jednak slyšel na vlasteneckou osobnost a jednak tam skutečně mohlo fungovat to, že Hašler sám si je oblíbil. A pro mnoho zákazníků to prostě byla »dobrá reklama«,“ říká Kateřina Hlouchová, autorka knihy Proměny čs. reklamy.

Součástí kampaně se stala mj. věta: »Hašler kašle, nevadí, Hašlerky ho uzdraví«. Lhotský byl výborný marketingový stratég. Uvědomil si, že počáteční úspěch bonbonů musí dále propagovat. Aby dostal Hašlerky do povědomí každé rodiny, investoval velké částky do další reklamy. Tou bylo i speciální auto rozvážející bonbony po republice a jehož válcová karoserie připomínala ruličky Hašlerek. Pro malé děti vznikly omalovánky, maminky se měly rozněžnit nad dětmi převlečenými za Hašlerky. V tisku vycházely komiksy, tiskl letáčky, plakáty, obchodníci byli motivování za výlohy, kde dominovaly Hašlerky. Kdyby mu v roce 1948 nesebrali fabriku komunisti, jistě by věděl, jak expandovat na zahraniční trh... Ale to je jen kdyby.

Celý článek najdete v tištěné verzi Aha! 6.12.2020



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.