Pozor, co si mažete na chleba: Velký máslový podfuk
Jdete z nákupu v domnění, že v tašce máte kvalitní máslo, a doma zjistíte, že je to chuťově spíše jako margarín? Zřejmě jste naletěli lákavému obalu. Ve skutečnosti se totiž jedná o směsný tuk, a výrobce tak má máslo jedině na hlavě!
Podle platných zákonů totiž žádný směsný roztíratelný tuk nesmí mít v názvu slovo máslo. V něm totiž může být jen mléčný tuk a nikoliv rostlinné tuky. Jenže někteří výrobci vymýšlejí, jak »lacinější « variantu máslu připodobnit. Většina Čechů totiž ví, že právě máslo musí obsahovat minimálně 80 procent mléčného tuku. „Fejkisti tuhle magickou cifru začnou používat, protože bude prodávat,“ upozornila na podvodnou kostku v regálech na Facebooku foodblogerka Petra Pospěchová.
Podezřelá slátanina
A toho podle všeho využil i výrobce Milkpol, který palmový tuk pojmenoval jako Lahodné 82%. „Tenhle konkrétní kousek jsem potkala krámě v naší vesnici. Že je nějaký podezřelý, bylo jasné hned: mnohoznačné ‚Lahodné‘ na obalu, nižší gramáž než obvyklého máslového čtvrt kila. V tomhle případě je to ale ze 70 procent laciný palmový tuk – prostě náhražka,“ čílila se Pospěchová. Podle ní tak spousta zákazníků přehlédne složení v domnění, že kupuje máslo v akci, a místo toho jde o olej. „Název skutečně naznačuje máslo, ale to produkt zcela jistě není. Je to levnější slátanina, zbytečnost, kterou nechápu, proč by měl někdo chtít konzumovat,“ soudí specialistka na výživu Margit Slimáková.
Složení v pořádku
Aha! se s falešným máslem obrátilo na odbornici na legislativu potravin Karlu Míkovou. Podle ní je název Lahodné 82% zavádějící. „Zákonný název je směsný tuk, což je v pořádku, i složení je v pořádku. Ale nelze o směsném tuku uvést ‚Lahodné 82%‘, to je nelogické, gramaticky nesmyslné a skutečně to navozuje představu másla, což je na hraně klamavého jednání,“ řekla s tím, že nejlepší by bylo, aby roztíratelný tuk nesl raději název »Lahodný 82%«.
Firma: Bylo by to nespisovné
Problematicky název nevidí manažer společnosti Milkpol Ondřej Kučera. „Název ‚Lahodné 82%‘ jsme pečlivě zvažovali a dospěli jsme k názoru, že nejlépe charakterizuje povahu našeho výrobku,“ vysvětluje Kučera. „Případné označení ‚Lahodný‘, které navrhujete, jsme vyřadili právě z důvodu, že koncovka -ý nám implikovala nespisovné vyjadřování. Nesouhlasíme ani s názorem, že náš název Lahodné 82% navozuje u zákazníků představu másla,“ dodal Kučera s tím, že ani v popisu výrobku není uvedeno nic, co by nasvědčovalo, že se o máslo jedná. Problém nevidí ani jednatel firmy Luboš Procházka. „Daleko víc zavádějící je napsat na obal Rama máslová než nějaké Lahodné. To se vystavuje v regálech směsných tuků, nikdy ne s máslem, tak jak si to někdo může poplést, to nechápu,“ sdělil.
Jde o hraniční případ?
Aha! případ předalo k prošetření Státní zemědělské a potravinářské inspekci. Ta se ale zatím k případu prý nemůže vyjádřit. „Podle nyní známých informací se může jednat o hraniční případ, kterými se SZPI pravidelně zabývá. Pokud bychom došli k závěru, že označení výrobku není vyhovující, budeme vás o tom informovat,“ řekl Aha! Marek Bartík z oddělení komunikace. Na sociálních sítích se pod výrobkem zvedla vlna nevole. „Staříčci se můžou nachytat obzvlášť. Nevezmou si brejle, a už je to v košíku,“ píše jedna z diskutujících.