Nebojte se tazatelů – nic neprodávají, spíše od vás něco „kupují“ a pomáhají tím dobré věci | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

Nebojte se tazatelů – nic neprodávají, spíše od vás něco „kupují“ a pomáhají tím dobré věci

 (Unie vydavatelů zs)

Paní Hana – normální sousedka odnaproti, která ví „kudy z nudy obyčejné všednodennosti“… možná jednou zazvoní i u vašich dveří.

Paní Hana pracovala na poště, proto ji lidé v okolí dobře znají. Byla vždy milá a ochotná, více lidská než úřední, což ne vždy bývá zvykem. Když nějaký čas trávila na mateřské dovolené, zjistila, že jí kontakt s cizími lidmi začíná scházet. Když jí pak lidé najednou začali znovu potkávat s brašnou, ve které však místo dopisů a novin byl nový notebook, překvapeně zjistili, že si přivydělává jako tazatelka výzkumů. Nic neprodává ani nenabízí. Jen se lidí ptá, co kupují, co čtou nebo poslouchají. Nyní má pocit, že dělá něco zajímavého a užitečného.

Paní Hana nemá problém zazvonit u cizích dveří, představit se i legitimovat, vysvětlit co potřebuje a požádat někoho z domácnosti o cca 30 minut na dotazníkový rozhovor. Působí mile, ale zároveň profesionálně. Dokáže vysvětlit, k čemu slouží, jak bude zaručena anonymita respondentů a rozptýlit přirozené obavy ze zneužití výsledků.

Možná i vás napadlo, jestli si také vydavatel a redakce vašeho oblíbeného titulu zadávají průzkum, ve kterém zjišťují něco o svých čtenářích?

Zda se zajímají o to, kdo a jak často je čte? Zda jsou čtenáři lidé Jako vy, nebo jsou úplně jiní.? Na tyto otázky odpovídá v případě tisku celostátní výzkum čtenosti MEDIA PROJEKT.

Proč je dobré neodmítat účast v tomto výzkumu?

Platí, že pokud chceme něco vědět, musíme se na to zeptat, a to je princip sociologických výzkumů. Jelikož je český tiskový trh rozmanitý, je nutné se dotázat několika tisíc (v rámci MEDIA PROJEKTU každý rok osloví výzkumné agentury STEM/MARK a MEDIAN 25 tisíc osob).

Do výzkumu se proto musí zapojit velký počet spolupracovníků, tzv. tazatelů. Jejich úkolem je podle stanoveného klíče vyhledat, přesvědčit a pomocí notebooků/tabletů provést rozhovor s respondentem - čtenářem tisku. Padne-li náhodná volba zrovna na vás, bude to znamenat zhruba 30 minut na otázky typu: co, kdy a jak intenzivně čtete. Kromě toho se vás tazatel zeptá i na základní sociodemografické údaje (věk, vzdělání, odhad příjmu domácnosti, profesi apod.). Všechny tyto údaje se pak v anonymní podobě (nikde nefiguruje vaše jméno ani adresa) odešlou elektronicky ke statistickému zpracování do výzkumné agentury.

Co se ve finále se souhrnnými výsledky výzkumu děje?

Vydavatelé jejich pomocí získají zpětnou vazbu o tom, kolik oslovují čtenářů, jaká je jejich skladba, jak se proměňují v čase. Na základě toho mohou upravovat obsahovou náplň titulu, výběr témat či cílit otiskovanou inzerci tak, aby byla zaměřena na vhodné cílové skupiny a neobtěžovala jiné. Shrnuto a podtrženo na začátku i na konci celého výzkumného procesu je samotný čtenář, informace získané od něj slouží ve finále právě jemu. Bez této zpětné vazby nemohou tisková media plnit svoji roli, tzn. dostatečně a kvalitně informovat a uspokojovat potřeby svých příjemců. Nemohou také získávat dostatek inzerce, která snižuje pro čtenáře cenu novina časopisů. Je proto velmi důležité neodmítat účast ve výzkumu.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.