Vědci naučili potkany řídit!
Vědátoři Richmondské univerzity nejsou žádní suchaři a umějí zaujmout. V rámci výzkumu zvířecího učení a jeho vlivu na stres zvolili zábavný způsob: nechali potkany řídit autíčka.
Vozítka to byla jednoduchá: elektrický podvozek a místo kabiny proříznutá plastová dóza, s dotykovým ovládáním uvnitř. V autodromu pak čekala sladká odměna, pěšky nedosažitelná. Pro hlodavce to není běžná činnost, musejí zkoordinovat své smyslové, poznávací a pohybové schopnosti docela nepřirozeným způsobem – leč dokázali to už dříve. V čerstvé studii šli vědci ještě dál.
Dvě skupiny
Své potkany dopředu rozdělili do dvou skupin. Jedna vyrůstala v běžných, nudných podmínkách laboratorních klecí, prostě zákonné minimum. Druhým naopak odmala poskytli spoustu hraček a prolézaček, aby měla mláďata co nejvíc podnětů k učení. „Zvířata vyrostlá v komplexním prostředí se pak učila řídit zjevně efektivněji,“ konstatuje Kelly Lambertová, vedoucí neurověd na richmondské katedře psychologie. „Potvrzuje to, že mozek je tvárný orgán, do jisté míry formovaný našimi zážitky a zkušenostmi.“
Stres za volantem?
Zatímco v lidech řízení mnohdy probouzí agresivitu a cholerický slovník dlaždiče, potkany uklidňuje. Lépe řečeno, úspěšné učení jim snižuje stres. Vědci měřili stresové a antistresové hormony, které čtyřnozí řidiči vyloučili v trusu. Ti učenlivější stres odbourávali lépe. „Snad řízení dává potkanům pocit, že ovládají své prostředí. U lidí bychom hovořili o zlepšení pocitu samostatnosti,“ uzavírá profesorka Lambertová.