Voda, jásají astronomové | Ahaonline.cz

sobota 20. dubna 2024

Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra

Voda, jásají astronomové

K2-18b má nejspíš na obloze mraky, obíhá však kolem bouřlivého červeného trpaslíka. (Foto ESA/Hubble, M. Kornmesser)

Astronomové dosud objevili 4044 planet mimo Sluneční soustavu. Ani ne desetina z nich má »rozumnou« teplotu – umožňující existenci vody v kapalném skupenství. A na první z nich teď konečně vodu potvrdili!

Hvězda K2-18 typu červený trpaslík leží v souhvězdí Lva, 110 světelných let daleko. Je výrazně menší a chladnější než Slunce, ovšem planeta K2-18b ji obíhá o dost blíž než Země – rok trvá jen 33 dní. Proto tam teploty mohou být v rozmezí 0 – 40 °C. Data z Hubbleova teleskopu teď potvrdila, že má atmosféru složenou z vodíku, helia – a oblaků vodní páry! I gravitace bude velmi podobná té naší. Proti lidskému osídlení však – vedle vzdálenosti – hraje silná radiace bouřlivé hvězdy. „Je to nejspíš jen první z mnoha, v příštích dekádách se očekávají objevy spousty dalších takových planet,“ utěšuje snílky spoluautor objevu Ingo Waldman z University College London.