Vědci před 60 lety objevili meteorit s rodokmenem: Zírali na bolid z Příbrami! | Ahaonline.cz

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Vědci před 60 lety objevili meteorit s rodokmenem: Zírali na bolid z Příbrami!

Jedna z nejzářivějších fotografií bolidu, který rozzářil oblohu nad Českem.
Jedna z nejzářivějších fotografií bolidu, který rozzářil oblohu nad Českem. (Foto AV ČR, Hornické muzeum Příbram)

Držíme rekordy i ve hvězdách! Před 60 lety se povedlo českým vědcům vůbec jako prvním v historii astronomie objevit meteorit s rodokmenem. Velmi jasný bolid tehdy rozzářil oblohu nad Českem a spadl u Příbrami.

Těleso vyzařovalo tisícinásobně větší záři, než jakou má Měsíc. „Byl jasný asi jako stowattová žárovka, svítící ze vzdálenosti jednoho metru,“ připodobňoval objevitel bolidu Příbram Zdeněk Ceplecha (†80). Nebeské divadlo spatřila celá řada lidí, ale úkaz zachytila i zařízení, která byla k tomuto pozorování speciálně určena – bolidové kamery v Ondřejově a v Prčicích.

Tým pod vedením Zdeňka Ceplechy (†80) tehdy kromě přesné dráhy bolidu v zemské atmosféře vypočítal, že mateřské těleso pocházelo z pásu planetek, ležícího mezi drahami Marsu a Jupiteru. „Tím se prokázala souvislost mezi asteroidy (planetky – pozn. red.) a meteory, která byla do té doby pouze neověřenou teorií,“ upozorňuje Václav Kaleš z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Víte, že...
...bolid je označení pro meteor (kosmické těleso padající do zemské atmosféry) jasnější než Venuše? Pokud dopadne na povrch naší planety, stává se meteoritem.

Miliony let i kilometrů
Rodiště příbramského meteoritu je vzdáleno od planety Země přes 150 milionů kilometrů! A ten, který spadl na zem, už leccos pamatuje – jeho stáří se odhaduje na 4 miliardy let!

Pasáček krav
Dohromady se z bolidu Příbram povedlo objevit 4 kusy – největší z nich vážil 4,48 kg (na snímku). Tři z nich byly nalezeny za pomoci složitých výpočtů, naopak ten nejmenší – sotva stogramový – objevil náhodou třináctiletý pasáček krav Vácha ve středočeské vesnici Drážkov.

ko5tam@...