Pozor na výhodné nabídky: Jak nenaletět šmejdům! Varovné signály | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 11. srpna 2022

Svátek slaví Zuzana, zítra Klára

Pozor na výhodné nabídky: Jak nenaletět šmejdům! Varovné signály

Šmejdi číhají na každém kroku.
Šmejdi číhají na každém kroku. (Foto Aha! – Slávka Červená, ara)

Nechci slevu zadarmo! Legendární hlášku dvojice Šimek – Grossman by měli mít dnes na paměti zvláště senioři. Různí šmejdi totiž dobře vědí, že se lidé v důchodu snaží šetřit každou korunu. A tak pod záminkou levnějších energií, zboží zdánlivě zdarma či slev na cokoliv klidně ušijí na seniora boudu. A ten se pak nestačí divit, co všechno musí platit.

S napálenými seniory se setkávají i v neziskové organizaci ŽIVOT 90, která jim poskytuje služby, podporuje je v nezávislém životě a samostatném rozhodování. „Senioři se na nás mohou obrátit s žádostí o radu, jak se zachovat v různých životních situacích. Často se nás ptají, jak rozpoznat podvodné nabídky, jak se vyhnout šmejdům, zkrátka jak nenaletět,“ vysvětluje Petra Pekařová z této organizace.
Starší lidé by si podle jejích zkušeností měli dát pozor na telefonické nabídky, náhodné koupě na ulici, ale také na nákupy po internetu.

Do telefonu striktně

„V případě, že budou obchodníci nabízet zboží po telefonu, doporučujeme nabídku jasně odmítnout. Nevyslovit ani možnost, že si zboží vyzkoušíte,“ radí Pekařová. Podle zkušenosti jejich organizace prý nepoctiví prodejci dokážou velice rafinovaně vytáhnout z člověka informace, které se týkají jeho soukromí, adresy, finanční situace, případně i to, že bydlí sami a nikdo k nim nechodí.

Pro nákupy na internetu zase platí zásada nevyzrazovat čísla konta a neplatit nic předem. A i když jde o kamenné obchody, ŽIVOT 90 radí zkontrolovat, zda má obchod někde u vchodu uveřejněno IČO a vždy si vzít účtenku pro případ reklamace.

Linka první pomoci

„Nenakupujte na ulicích, ve vestibulu metra od náhodných obchodníků, kteří zmizí třeba hned po inkasování peněz. Pro následnou reklamaci už je nikdy nenajdete. Mají falešná razítka, účtenky a nejsou registrovaní v obchodním rejstříku,“ varuje seniory Pekařová.
V případě jakýchkoliv pochybností, kdy si penzista neví rady, je možné se obrátit právě na ŽIVOT 90. Linka první pomoci má číslo 800 157 157.

Potřebujete pomoci?

Pokud vám přišla návštěva a nejste si jistí, zda jste náhodou neuzavřeli smlouvu, můžete zavolat každý všední den od 9 do 17 hodin do spotřebitelské poradny dTestu na telefonní číslo 299 149 009, kde vám vyškolení poradci pomohou.

Paní Světla využívá slevy smysluplně: Ušetří za filmy i lázně

Světla Omachlíková (73) z Uherského Hradiště se věnovala celá léta dětem v jazykové základní škole. Vyučovala je francouzštině. Také v důchodu se snaží žít aktivně, a hlavně kulturně.

Důchod nemá tak velký, aby si mohla dovolit vše, co by chtěla, a tak se snaží využívat různé slevy. „Bydlím v řadovém domku. Jeho údržba stojí hodně, a zvláště nyní energie. V budoucnu nemám naději na zahraniční cestu či dovolenou. Člověka tedy potěší, že za méně peněz má pěkný zážitek,“ řekla. A tak jezdí s přáteli z Akademie třetího věku na výlety alespoň po republice. „Navštěvujeme muzea a galerie. Jsem vždy nadšená,“ pokračovala.

Sleduje filmy i představení

Taky miluje filmy. „V oblibě mám Zlatý fond pro studenty a důchodce. Na školní rok přijde průkazka jen 80 Kč a chodím každý čtvrtek zdarma. Je to úžasné. Občas si zajedu do multikina ve Zlíně. V galerii a muzeu je také jeden den zdarma,“ přiblížila pro Aha!. Za polovinu chodí i na představení v Klubu kultury.

A její poslední sleva? „Momentálně jsem po operaci kyčle v lázních Ostrožská Nová Ves a nemusím platit lázeňský poplatek. Tak si žiju docela fajn. Jen slevu na jízdném jsem ještě nestihla,“ dodala.

Odborník radí: Sedli jste na lep? Takhle to odčiníte!

Nešťastní senioři, kteří se stali obětí různých šmejdů, se obracejí také na poradnu dTestu. Podle vedoucího právního oddělení Lukáše Zeleného jsou senioři snadnou kořistí, kterou podomní obchodníci přímo vyhledávají.

Nejčastěji seniory »oblafnou« podomní prodejci, třeba energií. Jak ty návštěvy probíhají?

„Má zpravidla vždy stejný scénář. Podomní prodejce za použití naučených technik spotřebitele přesvědčí o výhodnosti nabídky a časové limitaci pro přijetí. Spotřebitel pod časovým tlakem souhlasí s tím, co by jindy nepodepsal.“

Může někdy být nabídka výhodná?

„Žádná nabídka podomního prodejce není tak výhodná, aby ji musel spotřebitel přijímat hned a bez předchozího důkladného zvážení. Ve smlouvách je navíc nejčastěji obsažena smluvní pokuta při odstoupení, o které se podomní prodejce buď nezmíní vůbec, nebo jen tak mezi řečí.“

Senior si ale často třeba vůbec neuvědomuje, že nějakou smlouvu podepsal...

„Do poradny nám volají právě i ti, kteří tvrdí, že žádnou smlouvu nepodepsali a nyní po nich podnikatel vymáhá smluvní pokutu. Dochází totiž i k situacím, kdy jen podepíše potvrzení, třeba o návštěvě podomního prodejce. A z toho se stane podepsaná smlouva. Ačkoliv pohledem práva nelze takto smlouvu uzavřít, je velmi složité prokazovat, co se ve skutečnosti odehrálo a co spotřebitel podepsal.“

Co tedy v takovém případě radíte?

„Nejlepší rada zní: nikdy nic nepodepisujte, dokud si to předem pozorně nepřečtete a společnost si neprověříte z více zdrojů. Pokud někdo smlouvu uzavře, ať už přímo po telefonu, nebo u sebe doma, vždy má právo na odstoupení od smlouvy. To je nutné podnikateli zaslat do 14 dnů od jejího uzavření.“

Jakou formou?

„Doporučujeme odstoupení zasílat písemně, doporučeně s dodejkou. Postačí ale i telefonický hovor. V takovém případě však radíme, aby si hovor nahráli kvůli lepší průkaznosti. A co je důležité, podnikatel spotřebitele nesmí za odstoupení od smlouvy nijak pokutovat.“



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.