Jak zkrotit auto v každém věku! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 1. prosince 2022

Svátek slaví Iva, zítra Blanka

Jak zkrotit auto v každém věku!

...
... (Shutterstock)

Čistě statisticky: pokud by senioři ze svých penzí nemuseli hradit nic jiného než benzin nebo naftu, mohli by projezdit více nádrží paliva. Téměř o dvě více než před deseti lety.

Přestože dnes jsou ceny pohonných hmot v průměru takřka stejné jako v roce 2009, rostoucí starobní penze přejí motoristům v důchodovém věku více. Aha! spočítalo, že za průměrný starobní důchod si mohou dnes dovolit koupit 7,7 nádrže paliva. Tedy takřka o dvě více než před deseti lety, kdy za plnou 55litrovou nádrž zaplatili přes 1700 korun. A kolik je vlastně aktivních řidičů – seniorů? Podle údajů ministerstva dopravy vlastnilo v loňském roce řidičák skoro 1,4 milionu lidí starších 65 let. Aut se zaplaceným povinným ručením ale pojišťovny v této věkové kategorii evidovaly přes 811 tisíc. S tím, jak ale česká populace stárne, budou senioři na silnicích stále častějším jevem. 

Jak zkrotit auto v každém věku?
6 hodin s expertem ZDARMA!
Smyky, průjezd kalužemi vody, ostré brzdění! Situace, které v reálném provozu mnohdy dopadnou nepěkně, si mohou řidiči každého věku nanečisto vyzkoušet na některém z polygonů v Česku. V Ostravě, kam Aha! zavítalo, mají zkušenost také s řidiči – seniory. Ti si zde v bezplatném šestihodinovém kurzu mohou osvěžit své řidičské schopnosti a podle zdejších instruktorů umí příjemně překvapit

Podle instruktora Dalimila Friče (54) zájem ze strany seniorů je – spíše však těch zdatnějších a nebojácnějších. Přestože podle policejních statistik jsou hned po mladých druhou nejrizikovější skupinou řidičů, alespoň na okruhu se to tak neprojevuje. A Frič tvrdí, že žádné zásadní chyby nedělají. „Jsou velmi ukáznění, konfrontují s námi své zkušenosti. Především ženy jsou zarputilé, neodejdou, dokud se nenaučí, co si předsevzaly,“ vypočítává. Starší muži jsou dle něj více ješitní, jezdecké chyby raději svalují na vlastnosti svého vozu, než by si sáhli do svědomí. „Až když se poté naučí, jak vůz správně ovládat, pookřejí, a hned se chlubí, jak jim to parádně jde,“ usmívá se instruktor. Po dobu výcviku jsou instruktoři se seniory v neustálém rádiovém spojení. Sledují je během celé jízdy a případné špatné reakce jim hlásí v přímém přenosu. Skupinou méně disciplinovaných a neukázněnějších řidičů bývají spíš než senioři ti, kteří si přijíždějí do centra »umazávat « trestné body, které jim nadělili policisté za různé přestupky. „Musí tu být, takže na výuku mají jiný názor,“ uzavírá Frič.



Pět záludných situací
V centru mimo teoretickou průpravu nabízejí hned pět disciplín, situací, se kterými se řidiči mohou setkat i v reálném provozu:
1. Kluzká zatáčka
První musí motoristé zdolat kluzkou zatáčku, kde si vyzkouší brzdění při jízdě dokolečka. 
2. Intenzivní brzdění 
Správné brzdění v krizové situaci znamená sešlápnout brzdový pedál až na podlahu. Jinak je vysoce pravděpodobné, že se při nutnosti odvrácení nebezpečí v provozu nepodaří zastavit včas.
3. Reakce na světla
Při dalším testu senioři reagují na rychle zhasínající a rozžíhající se světelné signály. Naučí se tím reagovat na změny signalizace. 
4. Vodní vana
Záludný je průjezd vodní vanou, tedy kaluží, v níž se vozidlo stává zdánlivě jen těžko ovladatelným. Vyhýbací manévr spočívá ve správné práci s volantem.
5. Škola smyku 
Poslední, královskou disciplínou je smyková deska. I kaluž se dá zvládnout, pokud následuje okamžitá reakce volantem na správnou stranu.

 Jedu s dobou 
Vzdělávání seniorů-řidičů se na osmi místech v Česku (Ostrava, Třinec, Most, Jihlava, Příbram, Sosnová u České Lípy, Hradec Králové a Vysoké Mýto) už druhým rokem věnuje projekt Jedu s dobou. Jde o bezplatné kurzy obsahující šestihodinový program zahrnující teorii i praxi na polygonech, do nichž se mohou senioři hlásit přes webové stránky jednotlivých center. Patronem letošního ročníku projektu je šestinásobný vítěz závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů a čerstvý sedmdesátník Karel Loprais. Podmínkou účasti v kurzu je věk nad 65 let, zájemce také musí přijet vlastním vozem.

Auta seniorů? Žádné vraky!
Stařičký favorit nebo orezlý žigulík? Tak s těmito vozy se na okruhu u seniorů setkávají opravdu jen zřídka. Většina z nich prý přijede téměř novým autem. Preference seniorů potvrzují také prodejci. „Jedni kupují spíše zánovní vozy, druzí hledají dostupnější vozy s nízkým počtem najetých kilometrů. Pro obě skupiny je typické, že vozy financují převážně v hotovosti,“ uvedl Petr Vaněček z AAA Auto.

Přečtěte si
ludvajs4@...
4. 4. 2019 • 18:03

Děda si koupil taky novější auto. Doteď jezdil asi 15 let ve Fabii a po dlouhé době šel do něčeho jiného. Byl jsem s ním v jednom Plzeňském autobazaru a pochvaloval si tam ten obrovský výběr aut.

flamengoes...@...
3. 4. 2019 • 16:56

Nové jsme si nekupovali, ale rok starého Dustera z bazaru s minimálním nájezdem kilometrů. Jezdíme s ním hlavně na chatu a ten je pro to jako dělaný. Při nastupování a vystupování je jeho výška také velkou výhodou.

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.