NEJvětší zajímavosti o podzemních tratích napříč kontinenty - Londýn

V mnoha městech bývá páteří hromadné dopravy a současně nejrychlejším dopravním prostředkem. Přesto nás při sestupování na peron jen málokdy napadne, že metro je také často unikátním stavebním dílem. Vždyť jeho trasa většinou vede ve spletitých tunelech v podzemí a stanice bývají výsledkem práce světoznámých architektů. Místa, která jsme vybrali do dalšího dílu našeho seriálu, se navíc pyšní předponou »nej«.
Nejstarší metro na svatě
Podzemní kolejové dráze v britské metropoli místní neřeknou jinak než The Tube (trubka nebo roura) a jsou na ni právem pyšní. Jde totiž o vůbec nejstarší metro na světě. První souprava zde projela 10. ledna 1863 mezi stanicemi Padddington a Farringdon a během premiérového dne bylo přepraveno 40 tisíc cestujících. Nutno podotknout, že velký zážitek z jízdy asi neměli. Vagonům totiž chyběla okénka – to proto, že první vlaky byly poháněné parou, a tak by sklo bylo věčně umouněné od sazí.
* Během následujících let se systém podzemky neustále vylepšoval a za 2. světové války některé stanice dokonce sloužily jako protiletecké kryty. Prostory metra byly tehdy vybaveny 22 tisíci palandami, sociálním zařízením a někde byla nepřetržitě k dispozici i zdravotnická služba.
* Londýnská „roura“ má dnes 270 stanic na celkem 11 linkách. A kuriozita na závěr: kromě deštníků, mobilů či zavazadel se v metru ztratily i prsní implantáty. V jedné soupravě si je zapomněl jeden věhlasný plastický chirurg…
Více o podzemních tratích čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 9.