NEJvětší zajímavosti o podzemních tratích napříč kontinenty - Lausanne a Peking
V mnoha městech bývá páteří hromadné dopravy a současně nejrychlejším dopravním prostředkem. Přesto nás při sestupování na peron jen málokdy napadne, že metro je také často unikátním stavebním dílem. Vždyť jeho trasa většinou vede ve spletitých tunelech v podzemí a stanice bývají výsledkem práce světoznámých architektů. Místa, která jsme vybrali do dalšího dílu našeho seriálu, se navíc pyšní předponou »nej«.
Nejstrmější - Ve Švýcarsku!
Druhá linka lausannského metra je unikátní hned z několika důvodů. Jezdí bez řidiče, a navíc na pneumatikách, což má zajistit tišší provoz. Trať je kromě toho vůbec nejstrmější na světě, v některých místech dosahuje až 12% sklonu. Zprovozněna byla v roce 2008 a doplnila první trasu lausannské podzemky, jejíž jižní část trati tvoří zmodernizovaná pozemní lanová dráha z roku 1877. Dohromady má celé metro 28 stanic.
Nejvytíženější - Peking
Ačkoli byl provoz v pekingské podzemní dráze spuštěn až v roce 1969, má tohle metro v našem seznamu své místo. Denně totiž přepraví 10,3 milionů cestujících, a je tak nejvytíženějším metrem na světě. V provozu je aktuálně 22 linek rozdělených do 370 stanic, trasa je zatím dlouhá 608 km, ale v roce 2021 by se měla prodloužit na 999 km. Provoz tady každý den zahajují v 5 ráno, končí se v 11 večer. Turisté ovšem spíš než cestu tunelem volí pozemní dopravu. Ve špičkách je totiž v metru totiž pasažérů, že je do jednotlivých vlaků musejí zřízenci natlačit násilím.
Více o podzemních tratích čtěte v tištěném Aha! pro ženy číslo 9.