Víte, co si na vás účtuje váš lékař?

Někteří z nás se vůbec nezajímají, co všechno si lékaři a zdravotnická zařízení účtují. A někdy jsou to částky za pěkné úlety.
Každý pojištěnec má možnost získat bezplatně tzv. »Přehled úhrad zdravotní péče«, ve kterém jsou uvedeny veškeré informace o tom, jací lékaři, zdravotnická zařízení či lékárny za něj účtovali pojišťovně.
Co když »něco« nesedí
Pokud se klientovi nějaká platba nezdá, může se svými připomínkami přijít na pobočku, poslat je písemně nebo mailem.
Co se děje v případě pochybení
„Naši pracovníci musejí provést revizi přímo v ordinaci, porovnat zápisy v dokumentaci pacienta a situaci vyhodnotit,“ vysvětluje Oldřich Tichý, mluvčí VZP. Pokud lékař pochybil, musí úhradu pojišťovně vrátit.
Jaké jsou nejčastější chyby
Podle mluvčího VZP jde většinou o banální chyby. Zdravotníci se přepíšou v rodném čísle nebo v názvu a označení výkonu. „Jen v desítkách případů jde o hrubá a úmyslná pochybení,“ dodává Tichý.
Největší kuriozity
* Klient OZP (muž) zjistil z přehledu o úhradách jeho zdravotní péče, že nemocnice účtovala jeho pojišťovně odstranění dělohy.
* Pracovníci revizního oddělení VZP odhalili lékaře, který předepisoval léky, aniž by je pacient dostal. Byl dohodnut s majitelkou lékárny a škoda se vyšplhala na1,5 milionu korun.
* Klientka VZP se z výpisu dozvěděla, do že ostravská nemocnice naúčtovala pojišťovně její vlastní pitvu. Ukázalo se, že to byla administrativní chyba.
* Stejné pojišťovně zase zdravotnické zařízení vyúčtovalo odstranění slepého střeva dvakrát u jednoho pacienta.
* Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV) zjistila, že si její smluvní lékař v průběhu tří let neoprávněně účtoval stomatologickou péči v celkové výši zhruba 270 tisíc korun.
* Na svou pojišťovnu se obrátil mladík s kompletním chrupem, protože zjistil, že zubař jeho pojišťovně účtoval vytržený zub. Šlo pouze o překlep v rodném čísle.
Překlep sehrál i roli v situaci, kdy pojišťovna »zjistila« operaci u člověka, který nikdy nebyl hospitalizován.
* Pracovníci ZPMV před několika lety řešili případ praktické lékařky, která předepisovala jeden přípravek na hubnutí téměř každému pacientovi.
Pojišťovna s lékařkou ukončila smlouvu.
* Pojištěnka České průmyslové zdravotní pojišťovny našla ve svém přehledu úhrad 1692 korun za léčbu zlomeniny nohy. Ona si nohu nikdy nezlomila, a proto se obrátila se na pojišťovnu s žádostí o prověření vykázané péče. Ani v tomto případě se lékař nechtěl obohatit. Uvedl, že v databázi má tři pacientky stejného jména a omylem provedený výkon zapsal jiné pacientce.