Major Aleš Svoboda (39) z Brna je bojový pilot české armády a náš první astronaut!

Pracuje jako bojový pilot, který létá v gripenu. Major Armády České republiky (AČR) Aleš Svoboda (39) z Brna, který slouží na velitelství Vzdušných sil AČR, v listopadu 2022 uspěl ve výběrovém řízení Evropské kosmické agentury a stal se členem záložního týmu astronautů. Do dvou let by tak měl vyrazit na mezinárodní vesmírnou stanici, a stát se tak prvním českým astronautem. Jaká byla jeho cesta do armády? A jak se připravuje na cestu do vesmíru?
Vyrůstal v technicky založené rodině. Maminka dělala ve školicím středisku jaderné elektrárny v Dukovanech, tatínek pracoval ve výpočetní technice. Doma tak měli, vedle počítačů, také spoustu knížek o programování, počítačích, letadlech i vesmíru. Občas s ním rodiče zamířili do brněnského planetária na nejrůznější vesmírné pořady. „Létání a vesmír mě tak začaly nějak přirozeně zajímat. I když jsem také, jako mnoho jiných, chtěl být coby dítě popelářem, když nám pod oknem jezdilo v pět hodin ráno popelářské auto. Jenže když jsem viděl v televizi startovat raketoplány a četl jsem o tom v knížkách, bylo rozhodnuto,“ vzpomíná na první chvíle zápalu pro létání a kosmos Aleš Svoboda. Po odmaturování na víceletém matematickém gymnáziu se v Brně přihlásil a byl přijat jak na fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, tak na informatiku Masarykovy univerzity a pilota Univerzity obrany. Tam také nakonec nastoupil, protože pro něj bylo létání prioritní.
Nebezpečné situace
Po vystudování sedával v Pardubicích a Náměšti nad Oslavou v kokpitu cvičného lehkého bitevníku L-39 Albatros, později v bojovém letounu L-159 ALCA a nyní létá v Čáslavi na víceúčelovém bojovém stroji JAS-39 Gripen. Vedle ostrahy našeho vzdušného prostoru hlídají české gripeny i jednou za tři roky na několik měsíců také nebe Pobaltí. Tedy hranice Litvy, Lotyšska, Estonska, které nemají své vlastní stíhací letectvo, ale zároveň jsou členskými státy NATO. „Charakter tamních ostrých zákroků je jiný než u nás. Tady je vedený proti civilnímu letadlu, které má třeba problémy s komunikací, nebo sportovním strojům, jež zabloudí do zakázaných prostor a je potřeba je vyvést ven. Pobaltí je blízko Ruska a Běloruska. Jde tedy o poměrně exponovanou vojenskou oblast s různými druhy leteckých provokací. Naším úkolem je vždy danou situaci deeskalovat, i když letadla druhé strany někdy agresivně manévrují proti nám i s potenciální srážkou. Snaží se nás tak občas odehnat pryč, aniž by k tomu měli nějaký důvod. S našimi letadly jsme schopni jít do těsné formace a od strojů na druhé straně být vzdáleni jen několik desítek metrů. A demonstrovat to, že jsme připraveni daný vzdušný prostor chránit. Dochází přitom také k vizuálnímu kontaktu obou pilotů. Záleží potom, co sedí v letadle na druhé straně za pilota. Takže se na sebe jenom podíváme, nebo občas někdo dokonce i zamává,“ prozrazuje major Svoboda, který létal i na kluzácích akrobacii.
Více čtěte v tištěném APŽ číslo 31.