Martin Stibor z Prahy (38) vyměnil práci ve fitku za podnikání s korálky!

Po ukončení školy viděl svou budoucnost ve sportu a několik let pracoval jako osobní trenér. Nakonec se však Martin Stibor (38) našel v oboru, který nemá s jeho původní profesí naprosto nic společného. Založil společnost, která nabízí komponenty pro výrobu šperků a dekorací, a jeho e-shop je v současné době vůbec největším internetovým obchodem s tímto sortimentem u nás.
Martin je rodilý Pražák a prvních 25 let života strávil na Letné v Praze 7, v rohovém domě přímo u parku Stromovka. „To si myslím, že mě do jisté míry předurčilo k tomu, že mám dodnes hodně rád přírodu, sport a zvířata, protože jsem to všechno měl celé mládí přímo za domem. Sportováním ve Stromovce jsem trávil opravdu spoustu času. Krom toho jsem díky tomu taky Sparťan a mám rád vysedávání v kavárnách, na zahrádkách a v restauracích, což všechno k Letné taky neodmyslitelně patří,“ vysvětluje s úsměvem. Jako malý neměl žádné úzce vyhraněné záliby ani konkrétní představu o tom, jaké povolání by chtěl jednou dělat. Sklony k podnikavosti se u něj prý ale projevovaly od brzkého mládí a věci, kterým se věnoval, dělal vždy naplno a pořádně, což mu naštěstí zůstalo dodnes. „Jinak všechny zájmy, které jsem postupně měl, mě bavily a v danou chvíli naplňovaly. Ale mojí největší zálibou byly po dlouhé roky hlavně kolečkové brusle, na kterých jezdím občas dodnes. Kromě toho si taky pamatuji, že už v mládí jsem věděl, že si jednou budu chtít pořídit BMW, kolem jejich autosalonu jsem chodil do školy. A také zlatého retrívra, což je moje nejoblíbenější psí rasa. Obě přání jsem si později splnil…“ Po základní škole vystudoval střední obchodní školu a po maturitě absolvoval jednoleté studium angličtiny, které zakončil státní zkouškou. Vzhledem k tomu, že se již v té době intenzivně věnoval výkonnostnímu sportu a zajímal se o zdravý životní styl, viděl svou profesní budoucnost tímto směrem. Hlásil se na FTVS obor management sportu, kam se sice nedostal, ale shodou okolností se začal věnovat profesionálnímu trenérství. Asi po osmi letech v oboru ho však práce osobního trenéra ve fitku přestala naplňovat. Zjistil, že to není úplně ta pravá cesta, kterou by chtěl jít i nadále. „Vlastně mi vadilo, že lidí, kteří berou cvičení vážně, ubývá. Mnohdy to byl zbytečně strávený čas můj i klienta.“
Vyhrály šperky
Fakt, že jeho volba padla na obchodování s korálky, není úplná náhoda, měli ho v rodině. „Ke korálkům mě přivedla moje mamka. Už v roce 1991 začala prodávat šperky z kůže, nejdříve ve stánku v Holešovické tržnici, později na Havelském trhu. Postupně začala do šperků používat také dřevěné korálky a zákazníci se čím dál častěji ptali, zda neprodává i korálky samotné. To byl úplně původní podnět k započetí prodeje volných korálků, které postupně v nabízeném sortimentu zcela převládly,“ vzpomíná. Jak se ale firma jeho mámy zvětšovala, získávala více zákazníků a rozšiřovala sortiment, bylo zřejmé, že bude třeba zapojit i ostatní členy rodiny. Martin v té době shodou okolností trénoval několik kamarádů, IT odborníků, kteří mu pomohli rozjet jeden z prvních e-shopů s korálky a komponenty pro výrobu šperků u nás. To byl rok 2006. „Na úplném začátku podnikání jsme spolupracovali s bratrem, ale relativně rychle jsme oba pochopili, že se nejedná o dlouhodobě udržitelné spojení a naše dosavadní dílo jsem mu tak přenechal a začal se věnovat rozvoji podnikání na internetu na vlastní pěst. V dalších letech mě dost trápilo, že nemám žádného parťáka, se kterým bychom viděli věci podobně a mohli se o sebe a o své schopnosti navzájem opřít. Ale na druhou stranu to možná pomohlo posílit moje manažerské dovednosti a schopnosti,“ přiznává. Přestože se vrhl na podnikání sám, postupně se mu podařilo obklopit se skvělým týmem spolupracovníků a vytvořit nejen e-shop Koralky.cz, ale otevřít i několik kamenných prodejen, ve kterých si každý korálkový nadšenec najde to své pravé. „Ze začátku jsme odebírali většinu zboží od českých výrobců. I přestože má bižuterní výroba v České republice velikou tradici, celková šíře dostupného zboží není natolik široká, aby obsáhlá celý potřebný sortiment našeho obchodu. Dlouhodobě se řídíme pravidlem, že produkty, které se vyrábí v ČR, nedovážíme ze zahraničí. A pokud ano, tak pouze v prémiovější podobě.“ Každý rok do jejich sortimentu přibývají desítky kategorií a tisíce nových druhů zboží. Pro ten letošní mají v plánu zaměřit se na rozšíření nabídky na poli populárního DIY (Do It Yourself, čili v překladu udělej si sám) a uvést i zcela nové produkty pro vlastnoruční výrobu šperků a dekorací.
Na sport nezanevřel! Čemu se Martin věnuje? Dočtete se v tištěném Aha! pro ženy číslo 18.