Předvolební billboardy? Chyby, které stojí miliony!
O vedení krajů a obměně třetiny Senátu rozhodnou voliči už v říjnu. A silnice a dálnice začaly lemovat billboardy. Jak ale pro Aha! zhodnotil odborník, ne všechny mají šanci voliče upoutat, či dokonce přesvědčit. Jde přitom o drahé »chybičky«.
Fígle, jak zapůsobit billboardem, prozradil šéf Institutu politického marketingu Karel Komínek. „Nejvíce vizuálně vždy upoutá člověk. Jsme jako lidé naprogramováni k tomu, že se hned zaměříme na oči a obličej člověka a ostatní věci zkoumáme až poté,“ vysvětluje například. Když se ale na popud Aha! zadíval na čtyři billboardy čtyř politických stran, které jsou zatím hojně k vidění, odhalil několik nedostatků.
Pozor na témaNejčastější z nich je prý klasickým problémem předvolebních kampaní zejména ke krajským volbám: slogany na billboardech obecně vyjadřují hodnoty strany. Jenže hlavně pokud jde o celostátní politická témata, či dokonce zahraniční politiku – věci, které krajští politici sotva ovlivní. „To je ale tradicí českých krajských kampaní, protože skutečná témata krajské politiky jsou pro většinu voličů těžko uchopitelná,“ tvrdí Komínek. Dodává také, že u některých uskupení jde teprve o předvoj ke skutečné kampani a mají pouze posilovat u voličů povědomí o svých obecných prioritách. Jde o desítky milionů
Navzdory blížícímu se termínu voleb – 7. a 8. října – totiž spousta stran včetně ČSSD, TOP 09, KSČM anebo KDU-ČSL zatím s viditelnější kampaní vyčkává a obrovská »masáž« se očekává na začátku následujícího měsíce. Chyby se jim však dělat nevyplácí, protože půjde o obrovské peníze. Ty největší hodlají zainventovat ti největší giganti. ANO si připraví 80 milionů, tolik také sociální demokraté. Ostatní se snaží vejít do dvou desítek milionů korun.