Klaus napsal Gottovi: Poprvé, otevřeně, bez zábran! Máme celý text! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pátek 19. dubna 2024

Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela

Klaus napsal Gottovi: Poprvé, otevřeně, bez zábran! Máme celý text!

Klaus předmluvou ke Gottově knížce symbolicky připíjí Mistrovi k sedmdesátinám. - Karla Gotta uznání od prezidenta těší.
Klaus předmluvou ke Gottově knížce symbolicky připíjí Mistrovi k sedmdesátinám. - Karla Gotta uznání od prezidenta těší.

PRAHA (daz) – Prezident Václav Klaus (67) promluvil o Karlu Gottovi (69)! Nejvyšší ústavní činitel totiž napsal předmluvu ke knize o »božském Kájovi« Zlatý hlas z Prahy. A i když »Goťáka« neposlouchá, obrovsky si ho prý váží!


Prezident Klaus o Mistru Gottovi
Je jednička!

„Pokud lze uvěřit zprávě, že největší hvězda a navíc skutečná stálice české populární hudby slaví sedmdesáté narozeniny, je to určitě důvod k zamyšlení. Karel Gott, věren svému nadpřirozenému jménu, půl století zpívá, nahrává desky, získává jednoho diváckého »slavíka« za druhým, plní sály doma i ve světě, vyvolává nadšení klubů fanoušků. Stejně dlouhou dobu nad ním intelektuální kritikové české hudební sféry tak říkajíc ohrnují nos.

Kliknutím zvětšeteTento zjevný rozpor – mezi většinově sdíleným přesvědčením o zpěvákově mimořádnosti a více či méně elitářskými odsudky některých pozorovatelů české hudební scény – sám o sobě dokazuje, že je Karel Gott unikátní osobností. Stal se fenoménem, který nelze odbýt tím, že se postavíme na jednu či na druhou stranu, jako tomu bývá v oddělených sektorech příznivců dvou fotbalových týmů. Má smysl o něm přemýšlet.

Nejsem fanoušek, ale…

Protože nepatřím ani k jedné ze »stran sporu«, je to pro mne současně snazší i těžší. Mou krevní skupinou byl od mládí jazz, v minulosti i dnes spíše výlučná hudební i společenská kategorie. V populární hudbě styl spíš tvrdší než ten, který reprezentuje Karel Gott. Žánr, který on představuje, ani neobdivuji, ale ani jej neodmítám. Beru ho na vědomí jako jev, který přinejmenším od druhé poloviny minulého století neodmyslitelně patří ke kulturnímu projevu našeho civilizačního okruhu.

Karel Gott se na scéně objevil na prahu politického »tání« závěru padesátých let, který přinášel uvolnění i do té doby pevně sešněrovaných poměrů české kultury. Začínala éra pražského avantgardního Divadla Semafor, pronikal k nám rock’n’roll, a do této situace razantně vstoupil mladý zpěvák se skvělým hlasem i zcela novým projevem. A zdaleka to nebylo tak, že by z něj veřejnost byla od první chvíle uhranutá, dokonce si myslím, že spíše naopak. Svými písněmi a stylem bořil dosavadní uhlazený tón žánru, kterému se ještě neříkalo hudba populární, ale spíš taneční.

První setkání

Pokud si dobře pamatuji, Karla Gotta jsem prvně uviděl na odpoledních čajích v kavárně Vltava. Hlavním »výtahem hvězd« pop-music tehdejší doby bylo ale určitě Divadlo Semafor. Tudy prošli prakticky všichni, kdo se později stali slavnými. Také Karel Gott si zde odbyl »povinnou stáž«, ale brzy pochopil, že jeho cesta musí vést jinudy. Postavil se na vlastní nohy, a z hvězdy se stala stálice, která svítí neblednoucím jasem dodnes.

Často se mluvilo a psalo o jeho talentu, pracovitosti, disciplinovanosti. To všechno je jistě pravda a je to nezbytný předpoklad takového ojedinělého úspěchu, který překročil několik generačních příkopů a oslovil děti i vnuky rodičů, kteří ho obdivovali na počátku jeho kariéry. S lehkostí sobě vlastní před dvěma desetiletími překonal i hluboký kulturní příkop, který se v Československu otevřel po zhroucení komunismu, kdy vše »staré« bylo odmítáno a kdy snaha o radikální diskontinuitu s minulým režimem poznamenala i nálady a sympatie příznivců středního proudu domácí hudební scény.

Nechtěl peníze!

Popularity Karla Gotta se však ani tato historická skutečnost téměř nedotkla. Filmaři tehdy plakali, že spolu se státním cenzurním dohledem ztratili i státní peníze na výrobu svých filmů, a proto od nové státní reprezentace nekompromisně požadovali zvláštní statut, zvláštní pozornost a speciální hospodářské podmínky. Také vydavatelé, spisovatelé a divadelníci pokládali za vyloučené, aby se jich naplno týkalo otevřené tržní soutěžení, které je komplementární součástí svobodných demokratických poměrů, po nichž po desetiletí sice volali, avšak nepokládali za spravedlivé, aby se s konkurenčním prostředím museli vyrovnávat stejně jako každý jiný občan, jako každá jiná profese. Pokládali se pravděpodobně za cosi víc, za »rovnější mezi rovnými«. Velmi dobře si na tu dobu pamatuji, protože jako federální ministr financí a později i předseda vlády jsem byl vystaven ostrému lobbistickému tlaku těchto profesních skupin. Když jsem se jim snažil vysvětlit, že stejná pravidla musí platit pro všechny, přestali mě mít rádi. Svobodu sice chtěli, ale současně si přáli, aby se stát o ně staral jako v době nesvobody.

První muž showbyznysu

Toto Karel Gott nedělal. Se skokem do svobodných tržních poměrů se srovnal po svém. Měl tu výhodu, že na ně byl svým způsobem zvyklý celý život. V komunismu bylo sice vše pod stranickou a státní kontrolou, vše podléhalo plánu, soukromý sektor byl prakticky vymazán z povrchu zemského, ale takzvaná svobodná povolání – zpěváci a další umělci »na volné noze« – v tom představovala ojedinělou výjimku. A Karel Gott toho dokázal využít.

V totalitním Československu se stal prvním představitelem showbyznysu. Pravda, existoval Pragokoncert a další státní agentury, které možnosti i zisk umělců velmi omezovaly a kontrolovaly, ale v profesionalitě Karlu Gottovi zabránit nedokázaly.

Pro mne je právě toto oním fenomenálním činem, který Karla Gotta odlišuje od většiny jeho generačních profesních kolegů – a vlastně nejen generačních. A nejen z jeho profese. Je jasné, že komunistická éra neumožnila mnoha talentům, aby se z nich stali další Baťové. Ale Karel Gott našel a zaplnil skulinku, která něco takového v jeho oboru umožňovala. A to je mimořádné. Ba obdivuhodné.

Ukazuje to kromě jiného na to, že lidskou kreativitu nedokáže ochromit ani sebevíc regulovaný systém. A také, že je-li člověk odhodlaný a jde za »svou hvězdou« s plným nasazením, bez výmluv a naříkání, často mu i okolnosti pomohou. Jak se u nás v Čechách říká: Pomoz si a Bůh ti pomůže. To určitě platí. A nemusí být člověk právě Gott.“

Václav Klaus, 20. dubna 2009

Co na to Mistr Gott?

„Samozřejmě jsem to už četl a velmi mě to potěšilo. Pan prezident se ke mně při každém setkání choval vždy mile a uctivě a živě se zajímal o to, co právě dělám. Paní Klausová dokonce před lety vyslovila přání, abych zazpíval na její narozeninové párty. Velmi mě těší, že se vůbec hlava státu, jež poslouchá úplně jinou hudbu, zajímá o zpěváka populární hudby. Je to pro mě velká poklona, že napsal předmluvu ke knize o mně.“


Foto Aha! – David Kundrát, Mária Rušinová

Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.