Jak fungují... Fígle telešmejdů na seniory! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 27. dubna 2024

Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav

Jak fungují... Fígle telešmejdů na seniory!

Senioři na telefonu.
Senioři na telefonu. (Shutterstock)

I když s novelou zákona o elektronických komunikacích ubylo nevyžádaných volání starším lidem, stále se to děje. Neznámý volající jim nabízí zboží nebo služby a je velmi neodbytný. Senioři tak mohou po telefonu uzavřít smlouvu, o kterou vůbec neměli zájem.

Strategie volajících se změnila. Tvrdí, že volají kvůli průzkumu veřejného mínění. Po získání důvěry operátor nabídne koupi výrobku nebo služby. „Takové volání je zakázanou marketingovou nabídkou,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Telešmejd může člověka zahltit velkým množstvím informací, vyvíjí nátlak a naléhá. Nebo může být milý a spotřebitel tak získá pocit, že je výjimečným zákazníkem. Ideální je naučit se říkat NE a hovor rychle ukončit.

Neříkejte »ano« a »souhlasím«

Pokud se vám tito šmejdi dovolají, buďte ostražití a opatrní s volbou slov. Někdy prosté „ano“ může znamenat souhlas s uzavřením smlouvy. To se změní zřejmě až od 1. 1. 2023, pokud projde novela občanského zákoníku. V případě, že dojdete k přesvědčení, že vás volající obtěžoval protiprávně, stěžujte si u Českého telekomunikačního úřadu. Pokud z hovoru budete mít dojem, že telešmejd zpracovává vaše osobní údaje neoprávněně, kontaktujte Úřad pro ochranu osobních údajů.

Okrádání a vyhrožování seniorům. Jak Blesk pomohl zatočit se známými šmejdy?

Video se připravuje ...

Jak šmejdi útočí na seniory

Psycholožka Romana Mazalová rozebrala metody operátorů. „Jsou to spolehlivé postupy, na které jsou školeni,“ upozornila a vysvětlila použité praktiky:

● Pracovník linky oslovuje volaného jménem, to vyvolává dojem, že příjemce hovoru zná a ten mu má věnovat pozornost.

● Prodejce v celém hovoru neustále opakuje ANO. Volaný získá dojem, že nejedná s podvodníkem. Čím vícekrát řekneme ANO, tím složitější je říct závěrečné NE.

● Po celou dobu hovoru nepadne ani zmínka o prodeji. Cílem je vzbudit v seniorovi dojem, že se nejedná o prodej, ale o poděkování.

● Prodejce většinou neodpovídá na dotazy, kolik zboží stojí. Mlží a nakonec sumu rozpočítá na menší částky.

● Volající hraje na city. Říká, že je pro seniory doba kvůli drahotě těžká. Prodejce se tváří, že nabízí záchranou ruku v podobě pomoci dárků zdarma nebo »pouze pro vás« za »fantastickou cenu«.

● Typickou manipulací je, že prodejce nepokládá otázku, jestli má dotyčný o produkt zájem. Ptá se: Co z toho si vyberete? Co vás zaujalo?

● Když volaný nesouhlasí s cenou, použije šmejd porovnání cen: „Vždyť v lékárně to stojí 3000 Kč!“ Snaží se, aby se zákazník zaměřil na to, kolik ušetří, místo toho, kolik zaplatí.

● Po odmítnutí zkusí prodejce techniku dárek zdarma. V záplavě slov se ale senior ztrácí, prodejce zmiňuje, že bude nutné zaplatit poštovné a balné, ale neříká kolik.

Přečtěte si
ppadys13
25. 11. 2022 • 19:40

Takové blbečky posílám okamžitě do ***e a tipám telefon.

Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.