Útoků přibývá, nenaleťte! Na telefonu “šmejd“ | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

pondělí 7. října 2024

Svátek slaví Justýna, zítra Věra

Útoků přibývá, nenaleťte! Na telefonu “šmejd“

Opravdu volají z vaší banky?
Opravdu volají z vaší banky?  (Foto scom)

Podvodníci přitvrzují a jejich fígle jsou stále promyšlenější. Vylákat údaje k účtu nebo přímo peníze se snaží i skrze telefonáty, při nichž se vydávají za pracovníka banky.

„Podvodník se telefonátem snaží ze své oběti vylákat a následně zneužít citlivé údaje,“ varuje právník Lukáš Zelený, odborník na spotřebitelské právo a člen Rady Českého telekomunikačního úřadu. Útočníci podle něj chtějí od obětí získat přístupové údaje k bankovnímu účtu či k platební nebo kreditní kartě, případně se je snaží rovnou z. anipulovat k převodu peněz. Důvěryhodnost falešného telefonátu bývá zdůrazněna zobrazením čísla banky na displeji telefonu. Téhle manipulaci s telefonním číslem se říká spoofing. „Při spoofingu se útočníci maskují za cizí identitu a telefonní číslo. Využívají služeb, které dokážou pozměnit skutečné číslo volajícího na jakékoliv jiné telefonní číslo, ať existující, či neexistující, a za takové pozměněné číslo se schovají,“ dodává právník.

Nedejte podvodníkům šanci

1. Buďte ve střehu. Cílem podvodníků se může stát každý.

2. Nereagujte na hovory nebo sms, které se z vás snaží vylákat údaje k účtu nebo přímo peníze. „S volajícím se nebavte a hovor ukončete. To, zda se jedná o podvod, si můžete ověřit i ve své bance, když zavoláte na číslo, které znáte a sami zadáte,“ radí Mgr. Zelený.

3. Ve zprávách nikdy neklikejte na webové odkazy.

4. Nikdy nikomu nedávejte číslo karty, datum její platnosti a 3místný CVC kód.

5. Chraňte si přístupové údaje k internetovému bankovnictví.

6. Nesdělujte a nepřeposílejte bezpečnostní či autorizační kód nutný pro přístup do internetového bankovnictví či potvrzení platby, který vám přijde formou sms.

7. Nikomu neumožňujte vzdálený přístup do vašeho počítače. 8*Při vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky a že se jedná o zabezpečenou komunikaci.

Rada: Pozor na neobvyklé hodiny volání

Podvodníci často volají brzy ráno nebo pozdě večer a během hovoru spěchají. Snaží se, abyste neměli čas se zamyslet a informaci si prověřit. Spoléhají na to, že budete unavení a nepozorní a sdělíte jim údaje, které byste za běžných okolností neřekli.

Rada: Nenechte se vystrašit

Aby získal přístup k penězům, snaží se vás podvodník vyděsit. „Volající se představí jako pracovník banky, který zjistil napadení vašeho účtu. Následně vás vystraší různými tvrzeními a pokusí se vás přimět k převodu peněz z vašeho účtu na bankovní účet, který označí jako bezpečný. Bude vám přitom tvrdit, že se jedná pouze o dočasné bezpečností opatření,“ upozorňuje Mgr. Zelený. Věrohodnost pokynů často umocňuje další telefonát, tentokrát od falešného policisty. Ten potvrdí informace z prvního hovoru a nezbytnost převedení peněz na bezpečnější účet.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.