Čvančarovou zdrbli, jenže kriminalistky potřebují čas
V nové kriminálce Hlava medúzy se představila šéfka detektivního týmu Karin v podání Jitky Čvančarové (42). Po prvním dílu se na její hlavu i hraní snesla kritika, diváci jí údajně policistku nevěří. Jenže která z kriminalistek v současné televizní produkci to měla lehké? Poslední z žánrů, který nevolá po genderové vyváženosti, je právě detektivní příběh.
Přitom ženy z klasického pojetí umějí vtipně, elegantně ukročit do jiných, civilnějších sfér. Mohou být vtipné, lstivé i bezelstné, půvabné i rádoby drsné, chybující, zranitelné, herecká škála je najednou pestřejší. „Ano, Jitka je charizmatická a citlivá, naší televizní sérii dala svého ducha a energii. Kombinuje nekompromisního policistu s citlivou ženou. A sama se také potýká se svými rodinnými problémy i vlastním emotivním životem,“ míní režisér Filip Renč (55). Samotná Čvančarová prošla policejním výcvikem, naučila se střílet z pistole, studovala policejní práci. „Je to asi poprvé, kdy využívám značnou část svojí vlastní mužské energie. Je to fajn postava, mám ji moc ráda. Iracionální, ale i intuitivní, má respekt.“ Dáme jí čas a tradičně si ji jistě oblíbíme.
Stejně jako jsme si nedokázali po pár dílech představit Policii Modrava bez Soni Norisové nebo Expozituru bez Hany Vagnerové. Naposledy nás Pavla Beretová v Místě zločinu Ostrava také musela přesvědčit, že je kriminalistka, a zvládla to po dvou třech dílech. „Já byla mozek, řešila jsem zločin, přemýšlela, a muži okolo mě, detektivové z mého týmu, pracovali, sháněli, vytvářeli dojem vyšetřování i drama,“ připomněla Pavla Beretová, jak hrála svoji Emu v ostravském morytátu.
Jitka Čvančarová s manželem na Českém Lvu: Nabarvené ptáče ji jiný vesmír
V Medúze rozehraje svůj part vedle Čvančarové další žena ve vyšetřovacím týmu. Petra Bučková je zrozena pro terén. „Jsem prototyp tvrdé ženy se skrytými slabostmi. Umím být drsná, ale i milá, jsem honící pes,“ líčí Petra, Předpoklad pro roli má jednoznačnou. Tatínek, coby voják, uplatňoval údajně patřičnou výchovu. „V kasárnách jsem byla jako doma. I v holčičím kolektivu jsem byla trochu kluk. Kamarádky si při hraní rozebraly role Ribanny a Nšo-či, zatímco já chtěla být Vinnetou. Mám bujnou fantazii a moje představivost dokáže divy!“ V seriálu je poměrně ostrá, kolegu, jehož hraje Michal Isteník, co chvíli »sekne« a moc ráda ho šikanuje.
Výrová jako Columbo
Před šesti lety nemohli nejprve diváci přijít na jméno Vice Kerekesové. V seriálu Clona hrála policejní vyšetřovatelku a je zjevné, že působila, jako ve většině filmů, spíš sexy. I na to jsme si zvykli. „Miluji akční věci a práci v terénu a to, že jsem byla jedinou ženou ve vyšetřovacím týmu, mě moc bavilo. Ženská pak samozřejmě vyčnívá, je konfrontována s muži,“ popsala Vica, která původně chtěla být dokonce policistkou a uvažovala o policejní akademii, Pak ovšem zvítězilo herectví. Skvělá policistka byla Aňa Geislerová ve Strachově mysteriózní sérii Ztracená brána (2012).
Major Marie Výrová v podání Kláry Melíškové ve volné krimisérii Detektivové od Nejsvětější Trojice rozehrála vysokou hru. Byla jednoznačně vynikající. „Dovede využívat toho, že je žena – a zejména v kontaktu s arogantními muži, kteří mají sklon ji přezírat či podceňovat, ráda používá »columbovskou metodu«: předstírá roztržitost, až natvrdlost.“ Je tak zdánlivě mimo a případný podezřelý pak pozbývá na obezřetnosti a udělá chybu. Ženy v detektivce mohou být občas úsměvné, sem tam působí jako slečna Marplová, ale diváci to tak chtějí. Nepotřebují všemu smrtelně vážně věřit, chtějí se pobavit. Chtějí se třeba o ženu zákona bát, vztekají se, když ženská logika kříží tu mužskou a ne a ne se potkat.
Čvančarová přispěchala poslední, zdržela se na baru! Po porodu si poprvé uživá!