Školáky čeká nový předmět: Branná výchova s novou tváří!

Nasadit protichemickou masku, navléct pláštěnku, igelitové sáčky na ruce a nohy pořádně utáhnout gumičkami. Pak vyrazit do terénu, absolvovat střelbu z malorážky či vzduchovky, rozeznat buzolu od kompasu, anebo hodit co nejdál granátem... Do škol míří nový předmět.
Náplň branné výchovy, předmětu málo oblíbeného, byla ještě mnohem širší. Učila se na základních školách na druhém stupni v době před listopadem 1989. Dnes se kdysi hodně »ideologický« předmět dočkává renesance. Samozřejmě v poněkud jiné podobě. Míří do škol, není ale zatím jasné, kdy se začne naplno vyučovat.
Učitelka Radmila Máchová: První svého druhu!
Radmila Máchová, ředitelka Základní školy Koryčanské Paseky v Rožnově pod Radhoštěm, je vůbec první pedagožkou, která na výuku obdržela certifikát.
Lektory byly hasiči a další odborníci z krizových štábů ze Zlínského kraje, předmět se nově jmenuje Ochrana člověka při mimořádných událostech. Z toho vyplývá poněkud jiná náplň, než kdysi v branné výchově.
„Stěžejní dnes je především prevence před požáry, povodněmi a podobnými přírodními živly, nikdy se jim nedokážeme úplně vyhnout,“ vysvětluje Máchová. Na semináři se s ní dalších devět kolegyň a jediný muž ze škol v okolí seznamovalo také s novými učebními pomůckami.
Bývalý učitel Zdeněk Trutman: Našli jsme hospodu...
Zdeněk Trutman (55) z Kyjova vzpomíná na své vysokoškolské soustředění coby budoucího pedagoga. „Týden jsme pod vedením vysloužilých vojáků pobývali v lese, museli jsme absolvovat nejen teoretické blbosti o imperialistech, ale mimo jiné i přesun neznámým lesním terénem, samozřejmě jsme nakonec našli hospodu…“ směje se.
Kdy se učila branná výchova?
*Ministerstvo školství vydalo směrnice pro nový předmět už koncem první republiky, učila se od roku 1936 při ohrožení republiky.
*V letech 1950 až 1990 byla branná výchova jako povinný předmět na druhém stupni ZŠ.
*Běžná aprobace pedagogů například matematika-branná výchova se učila pět let.
*Na pedagogických fakultách byly samostatné katedry branné výchovy s »vědeckými« postupy absolventů.
Co se probíralo?
*Základem byla teoretická výuka pomocí učebnic a instruktážních filmů.
*Učitelé vykládali o zbraních hromadného ničení včetně otravných látek sarinu, yperitu apod.
*Žáci se učili způsob léčby při napadení, jak se dostat do krytu a jak zalehnout po výbuchu nohama od epicentra.
*Součástí výuky byla střelba ze vzduchovky a malorážky, hod granátem, evakuace školy, nasazování protichemické masky, obvazování raněných, kurz první pomoci.
Výzva čtenářům
Máte fotografie nebo příběhy z výuky branné výchovy za »totáče«? Napište nám na aha@ahaonline.cz.