15 nejčastějších otázek o šrotovném! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 25. dubna 2024

Svátek slaví Marek, zítra Oto

15 nejčastějších otázek o šrotovném!

Na Slovensku se šrotovné setkalo s obrovským úspěchem. Nyní tam už běží druhá vlna.
Na Slovensku se šrotovné setkalo s obrovským úspěchem. Nyní tam už běží druhá vlna. (ČTK/Eduard Genserek)

PRAHA - Německo, Slovensko, Rakousko, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko. To všechno jsou země, kde již šrotovné zavedli. Teď k nim s největší pravděpodobností přibude i Česko – ODS a ČSSD se totiž dohodly na jeho zavedení.

Německo, Slovensko, Rakousko, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko. To všechno jsou země, kde již šrotovné zavedli. Teď k nim s největší pravděpodobností přibude i Česko – ODS a ČSSD se totiž dohodly na jeho zavedení.

Co vlastně šrotovné je? Státní příspěvek, který dostane občan, pokud si koupí nové auto a zároveň si nechá sešrotovat své staré (alespoň deset let). Příspěvky jsou v různých zemích různě vysoké, rozdílná jsou také kritéria pro vyplacení. V Česku by mělo jít o šrotovné ve výši 30 000 korun na auta do ceny 500 000 Kč včetně DPH. Státní pokladna na to vyčlení 2,5 miliardy korun, což by mělo zajistit příspěvek pro kupce 83 333 nových aut.

Jak přesně bude šrotovné fungovat? „Konečný návrh ještě není, teď ho má na starosti ministerstvo průmyslu, měl by být předložen Sněmovně do 27. dubna. My jsme se už dohodli na základních obrysech, tedy že výše šrotovného bude 30 000 korun a vyčleníme na něj 2,5 miliardy,“ řekl deníku Aha! stínový ministr průmyslu Milan Urban (ČSSD). Podle něj bude český model šrotovného vycházet z toho německého, předpokládá se i spoluúčast autoprodejců – kromě příspěvku od státu ve výši 30 000 Kč tedy dostanete u prodejců zatím neupřesněnou slevu.

  1. Kdy toto opatření vstoupí v platnost?
    Nejspíše na podzim, hovoří se o září.
  2. Jak dlouho bude platit?
    Do konce roku 2010, koncem letošního roku bude šrotovné vyhodnoceno a uvidí se, jak dál.
  3. Jak staré auto budu muset nechat sešrotovat?
    To, které bylo vyrobeno před nejméně deseti lety a které bylo již předloni registrováno na vaše jméno. Takových aut je v Česku 2,6 milionu. Peníze od státu (2,5 miliardy Kč) ale vystačí jen na 83 333 aut – na nákup jednoho nového auta totiž bude příspěvek 30 000 Kč. Podle stínového ministra dopravy Milana Urbana by vyčleněné miliardy měly stačit, pokud ale bude šrotovné dobře fungovat, může se uvažovat o navýšení částky.
  4. Kde můžu nechat auto sešrotovat?
    V autorizovaných vrakovištích, těch je v Česku 170.
  5. Budu si moci se šrotovným koupit i ojeté auto?
    Ne, vztahuje se jen na auta, která se budou registrovat poprvé, tedy v úvahu připadají maximálně předváděcí auta z autosalonů.
  6. Na jak drahé auto dostanu příspěvek?
    Auto musí stát do 500 000 korun včetně DPH. Do této sumy se vejdou jak fabie a room stery, tak i octavie s nižší výbavou a menšími motory. Dále pak i nošovický Hyundai i 30, malé vozy z Kolína, ze zahraničních například všichni konkurenti modelu fabia, Kia Cee´d, levnější verze VW Golf, Renault Mégane, Citröen C3 i C4 a desítky dalších vozů nižší střední třídy.
  7. Bude se výše šrotovného nějak lišit pro různé kategorie aut – např. nebude vyšší pro auta, které vypouštějí méně emisí CO2?
    Takové rozdělení skutečně některé země mají, ale u nás se s tím nepočítá.
  8. Částku 30 000 Kč mi celou vyplatí stát, nebo se na ní budou podílet i prodejci?
    Částku 30 000 Kč skutečně dostanete od státu, ale ČSSD předpokládá, že další slevu budou muset dát zákazníkovi prodejci. Výše zatím stanovena nebyla.
  9. Dostanu těch třicet tisíc »na ruku« a půjdu s nimi do autosalonu kupovat vůz? Nebo jak to vlastně bude?
    Zřejmě se do autosalonu dostavíte s potvrzením o ekologické likvidaci starého auta, vyberete si nové, sepíšete smlouvu o jeho koupi a tyto dokumenty pak odešlete na příslušný úřad. Pokud toto stihnete do stanoveného data, máte nárok na šrotovné. Peníze však budou vyplaceny teprve poté, co se nové auto zaregistruje.
  10. Budu moci nové auto splácet na leasing, případně si na něj vzít úvěr?
    Na leasing ne, protože v takovém případě nejste ve velkém technickém průkazu jako vlastník uveden vy, ale leasingová společnost. Koupi na úvěr by nic nemělo bránit.
  11. Budu pak moci takové nové auto prodat?
    Ano, ale až po určité, zatím blíže nestanovené době, aby se zamezilo spekulacím.
  12. Dostanu při sešrotování auta na vrakovišti nějaké peníze?
    To zatím není úplně jasné, ale zřejmě ano – třeba na Slovensku dostává každý 33 eur (asi 900 Kč).
  13. Má na příspěvek nárok i podnikatel?
    Ne, je určen pouze pro fyzické osoby.
  14. Co když si nechám sešrotovat staré auto a než si stačím koupit nové, bude státní příspěvek vyčerpán?
    V tom případě asi budete mít smůlu. Ale je možné, že stát i po vyčerpání peněz ještě další peníze přihodí (stalo se třeba na Slovensku).
  15. Může ještě něco stát v cestě zavedení šrotovného?
    ODS a ČSSD se na něm dohodly, ale ještě bude muset projít Sněmovnou. S největší pravděpodobností ale opravdu schváleno bude.
Modelový příklad

Mám Škodu 120 a až zavedou šrotovné, budu si chtít koupit novou fabii. Jak to mám přesně udělat a kolik mě to bude stát?

  1. Kliknutím zvětšetePřivezete kompletní vůz na vrakoviště (to jest s motorem a celou karoserií), dostanete potvrzení o ekologické likvidaci zdarma. Za šrot vám majitel vrakoviště asi nic nezaplatí, možná dostanete pár stokorun (tento bod ještě není vyřešený). Auto je však stejně prakticky neprodejné, přestože má papírovou hodnotu zhruba 5 tisíc korun. Nový vlastník by musel totiž zaplatit deset tisíc za registraci, protože vůz neplní žádnou ekologickou emisní normu.
  2. Pak půjdete auto s velkým technickým průkazem a značkami odhlásit a můžete se vypravit do autosalonu. Nejlevnější Fabia Classic s motorem 1,2 HTP je nyní v akci k dostání za 219 900 Kč. Se šrotovným a případnou další (např. třicetitisícovou) slevou od prodejce vás pak auto přijde na 159 000 Kč při platbě v hotovosti. Na tento konkrétní model však asi budete pár měsíců čekat, protože motorárna v Mladé Boleslavi nestačí tyto žádané agregáty vyrábět. Ušetřili byste však asi 60 000 Kč. Pokud byste ale nechali sešrotovat auto, které má mnohem větší cenu než Škoda 120 v našem modelovém příkladu, šrotovné se vám už nemusí vyplatit.

Kliknutím zvětšete

Jaká jsou pro a proti?
PRO
  • Podpoří se výrobci automobilů a dílů pro ně, kteří v Česku zaměstnávají statisíce lidí. Ti nezkrachují a stát nebude muset vyplácet propuštěným zaměstnancům podporu.
  • Sníží se počet přestárlých neekologických aut v Česku. Podle statistik jezdí u nás zhruba milion aut nesplňujících žádnou z ekologických norem Euro. I když najezdí jen desetinu kilometrů z celkového množství do ovzduší vypustí více škodlivých emisí než všechny ostatní vozy.
  • Zvýší se bezpečnost na silnicích. Je spočítáno, že při nehodě auta, které je jen osm let staré, utrpí posádka o šedesát procent větší následky, než kdyby jela v novém voze. U ještě starších jsou čísla pochopitelně ještě horší.
PROTI
  • Stát bude muset vynaložit peníze z rozpočtu. I kdyby se prodeje aut zvýšily a stát vybral více na DPH, určitá část z těchto prodaných aut by se prodala stejně a stát by ušetřil na vyplácení šrotovného.
  • Podpora domácích automobilek nebude příliš výrazná, protože ty většinu své produkce vyvážejí, naopak na tom vydělají prodejci levných zahraničních, například korejských vozů.
  • Jde o nesystémové opatření, protože podporuje jen jedno konkrétní odvětví průmyslu.
  • Vyplatí se jen majitelům těch opravdu nejstarších aut – škodovek 120 nebo favoritů. Za ty už by totiž v bazarech nedostali ani korunu. Pokud ale budete chtít prodat třeba deset let starou mazdu, dostanete několik desítek tisíc korun – šrotovné se vám tedy nijak nevyplatí.
Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.