Josef Laštovka (63) obeplul na lodích svět: Českou námořní flotilu zničil Kožený!
Karlovy Vary nejsou jen známé lázně, ale i loď, která šířila slávu a věhlas československého námořnictva po celém světě. Osm měsíců se na této lodi plavil i Josef Laštovka (63) z Plzně. Obeplul na ní všechny kontinenty.
Motorář Laštovka brázdil moře a oceány v letech 1991 až 1992. „Vozili jsme hlavně sypaný náklad a nerostné suroviny, jako je železná ruda,“ říká. Celkem na moři strávil osm krásných let, na které dodnes velmi rád vzpomíná. „Objeli jsme celý svět. Na Karlových Varech jsme byli v Japonsku, Thajsku, Řecku i v Dakaru, byly to hezké roky,“ vzpomíná.
Posádku lodě tenkrát tvořilo 25 lidí, pro něž byly připraveny příjemné kajuty s umyvadly a důstojnějším vybavením než na předchozích plavidlech. „Loď postavili v roce 1974 Japonci. Kromě jiného ji tvořilo pět nákladových prostorů pravoúhlého tvaru a na palubě bylo pět desetitunových univerzálních jeřábů,“ dodává Laštovka. Nejproduktivnější bylo plavidlo v roce 1992, kdy dosáhlo nejlepších obchodních výsledků. Nakonec ale byla loď Karlovy Vary prodána liberijské společnosti za 100 tisíc dolarů.
Poslední Jan Želivský
V roce 1995 se majoritním akcionářem ČNP stala Stratton Investments spojená s Harvardskými fondy Viktora Koženého. Ten začal lodě rozprodávat za nízké ceny, ČNP se propadla do finanční ztráty a o všechna plavidla přišla. Poslední loď Jan Želivský byla prodána v prosinci 1998.
Jenom reality
V roce 1989 se začalo investovat do stavby nových lodí. Vše nasvědčovalo tomu, že je to začátek mohutného rozvoje. Opak byl však pravdou. Česká námořní plavba (ČNP) stále existuje, ale spravuje reality v Praze a Londýně.
Jediná potopená loď
Česká flotila platila za spolehlivého rejdaře. Jedinou potopenou lodí byl Pionýr, který při zpětné plavbě z Kuby do Evropy v roce 1969 ztroskotal na korálových útesech u Baham. Náklad i posádku se však podařilo zachránit.