Bývalá loď z české flotily čekala na sešrotování, ale... Třinec jede domů! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 18. března 2025

Svátek slaví Eduard, zítra Josef

Bývalá loď z české flotily čekala na sešrotování, ale... Třinec jede domů!

Třinec jede domů? I stejnojmenné město chce loď zachránit před sešrotováním.
Třinec jede domů? I stejnojmenné město chce loď zachránit před sešrotováním. (Foto město Třinec, Námořní muzeum Veletov)

Málokteré město se může pyšnit tím, že si jeho název mohli přečíst lidé napříč světovými oceány, přístavy, a dokonce i za polárním kruhem. Tam všude totiž brázdila vody loď Třinec, kterou vyrobili před 50 lety v polském Štětíně. Teď ji čekalo sešrotování, pomocnou ruku ale podává město, jehož jméno nesla.

Měla vyplout na poslední cestu do šrotu, ale Třinečtí to nehodlají dopustit. Akce na záchranu dvě stě metrů dlouhého ocelového giganta se znakem města na přídi zní: Třinec jede domů. Samozřejmě ne celý. „Momentálně kotví v Rotterdamu a my se snažíme získat jeho části, vybavení a další cennosti,“ prozrazuje primátorka slezského města Věra Palkovská. Loď si to zaslouží i podle těch, kteří na ní sloužili.

„Byl to technický skvost, ve své době jedna z nejmodernějších lodí,“ vzpomíná kapitán Karel Zeman, který nějaký čas na Třinci velel 27členné posádce a točil kormidlem. Plavidlo vozilo například železnou rudu nebo obilí. Za půl století urazil tisíce námořních mil. „Vzhledem k tomu, že je Třinec nejmladším statutárním městem v Česku, musí si svou historii sám psát a uchovávat. Oslovila jsem proto Třinecké železárny, kraj a i další instituce, aby nám se záchranou pomohly,“ dodala Palkovská.

Nizozemci Třinec přejmenovali na Marcor Bulk a užívali ho jako skladištní loď.

Námořní velmoc

Československá, později Česká, námořní plavba měla po Švýcarsku druhou největší flotilu z vnitrozemských států na světě. Vlastnila 44 lodí a měla 3500 námořníků. Pod její vlajkou se přestalo jezdit v roce 1998, kdy byly postupně všechny lodě odprodány, a Třinec tak skončil v rukou nizozemské přepravní firmy. „Pak zakotvil pod jménem Marcor Bulk v Rotterdamu, kde se stal skladovacím plavidlem, což ho zachránilo před likvidací. Firma však postavila nové překladiště na souši a loď už nemá využití,“ vysvětlil Bednář s tím, že část lodi je zakonzervovaná. „Takže tam jsou montérky ve skříních, nádobí v kuchyni, třicet let staré noviny. I proto je to tak unikátní,“ doplnil.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.