Muzeum láká na unikátní výstavu: Pražská MHD během první světové | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

čtvrtek 12. září 2024

Svátek slaví Marie, zítra Lubor

Muzeum láká na unikátní výstavu: Pražská MHD během první světové

Pohřební tramvaj během konfliktu.
Pohřební tramvaj během konfliktu. (Foto Aha! – T. Tran, Pražské příběhy, Muzeum MHD, ara)

První řidičky, sanitní i pohřební vozy a konfiskace mědi z trolejí pro armádu – tak vypadala po začátku 1. světové války v Praze tramvajová doprava. K 110. výročí jejího začátku Muzeum MHD uspořádalo jedinečnou výstavu.

„Jednotlivé panely mapují dobu před válkou, mobilizaci, nákladní dopravu, sanitní a pohřební tramvaje, ženy ve službách, neboť muži odešli na frontu, běžný život za války, konec války a vznik Československé republiky,“ obšírně popsal ředitel muzea Petr Malík. K vidění je dokonce pietní seznam mužů, kteří se z válečného pekla k práci v MHD už nevrátili. Byla bída, protože bojové snažení spolklo, co mohlo. Rozvoj Elektrických podniků královského hlavního města Prahy i tramvajové sítě v metropoli stagnoval a údržba se omezovala jen na nejnutnější opravy. Do konce roku 1916 musely podniky sejmout a odevzdat pro válečné účely z trolejového vedení deset tun vzácného měděného drátu! Nahrazen byl méně kvalitním železným drátem. „Šlo to od desíti k pěti. Počínaje listopadem 1917 končila večerní doprava už ve 20 hodin a v březnu 1918 bylo zrušeno asi osmdesát stanic,“ sdělila Helena Zahrádecká, ředitelka Pražských příběhů a spoluautorka výstavy. Ta bude končit v listopadu 2024.

Nahradili válčící muže

Za války rozhodně nestrádala jen hromadná doprava. Hodnota potravin, které byly na příděl, stoupla v průměru o 100 %, a kdo nepracoval, nebo byl propuštěn, mohl zemřít hlady. Většině žen odešli muži do války a aby přežily a uživily děti, musely nastoupit do pracovního procesu, třeba jako průvodčí v Elektrických podnicích. „Prvních čtyřicet žen-průvodčích nastoupilo do pravidelné služby 1. prosince 1915. O několik měsíců později došlo ke zvýšení počtu na 239,“ uvedla Zahrádecká. 

Připomínka vraždění

Kuriozitu v hlavním městě za války představovala tzv. pohřební tramvaj. Do každé se vměstnaly čtyři rakve. Ty držely řemeny za speciální desky, které se bokem nasouvaly do vozu. Pohřební tramvaj sloužila výhradně vojenským účelům. „Celá černá se stříbrným zdobením, pro chodce na ulicích se stala děsivou připomínkou vzdáleného zabíjení. Do provozu byla uvedena v říjnu 1917 a do června 1919 přepravila z nemocnic na pražské hřbitovy 1042 padlých vojáků,“ dodala Zahrádecká. Tyto historické vozy se bohužel nedochovaly. 

Z nádraží do nemocnic

Vzhledem k množství raněných vzniklo z běžných tramvají celkem 18 sanitních, které je vozily z nádraží do nemocnic. Úprava byla snadná – okenní tabule byly vyměněny za stahovací plachty, rukojeti nosítek se dávaly do podokenních rámů. „Najednou mohlo těchto osmnáct tramvají přepravit 540 sedících lehce raněných, nebo 132 ležících těžce raněných,“ říká Helena Zahrádecká. Ani tyto unikáty dnes už neexistují. 

Primátorská tramvaj

Součástí stálé expozice je tzv. primátorská tramvaj č. 200 s interiérem tvořeným secesním nábytkem. Za návrhem stojí slavný architekt Jan Kotěra. Vůz byl zhotoven na Světovou výstavu v Paříži 1900, v rámci které se ten samý rok konaly i teprve II. moderní Olympijské hry. Po skončení výstavy byl vůz využíván pro linkový provoz a sloužil i pražskému primátorovi za první světové války. 

Na uhlí i mouku

Další nezvyklým exponátem muzea je nákladní vůz č. 4053, jímž se za války převáželo uhlí a vzácné potraviny. Jen od března do července 1915 rozvezly nákladní tramvaje po Praze 22 tisíc pytlů mouky. „V roce 1917 vozily hlavně brambory. K jejich přepravě bylo vyčleněno šestnáct starých motorových vozů, z nichž byla odstraněna boční okna,“ dodala spoluautorka výstavy. 



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.