Nahlédněte do počátků české cyklistiky v muzeu v Lounech | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

úterý 25. června 2024

Svátek slaví Ivan, zítra Adriana

Nahlédněte do počátků české cyklistiky v muzeu v Lounech

Bezpečník, kolo současného typu z 90. let 19. století.
Bezpečník, kolo současného typu z 90. let 19. století. (Foto Aha! – Mária Rušinová, ara)

Draisina, kostitřas, trojkolka či bezpečník, povinné lucerny a doklady, i mýlka jménem vysoké kolo. Příběh počátků bicyklů v Čechách odvypráví výstava Dobrodružství cyklistiky v Oblastním muzeu v Lounech.

Prvopočátky nebyly jednoduché. S prvním vynálezem připomínajícím kolo přišel roku 1817 německý vynálezce Karl F. Drais (1785 – 1851). Zkonstruoval dřevěné odrážedlo, tzv. draisinu. Na konstrukci postupně přibyly brzdy, pedály a otáčecí kliky a vznikl stroj příhodně nazvaný kostitřas. Kolem roku 1870 začal Angličan James Starley vyrábět bicykly založené na principu kostitřasu, ale s předními koly, jejichž průměr se zvětšoval. Mylně se totiž věřilo, že čím větší kolo, tím dál ujede na jedno šlápnutí. To dalo vzniknout tzv. vysokému kolu.

Šetřilo se měsíce

Tyto bicykly byly drahé, člověk musel mít spoustu času, jen aby se s nimi naučil zacházet, a i pro zkušené byla jízda nebezpečná. Navíc byla zavedená i povinná výbava. Na cestu se nikdo nemohl vydat bez lucerny, zvonku, a dokonce povinných dokladů, které měly jezdce úředně legitimizovat. „Legitimace na tři roky stála jeden zlatý, kolo vyšlo asi na 50 zlatých,“ říká historik a autor výstavy Martin Vostřel se srovnáním, že měsíční plat dělníka se pohyboval kolem 25 zlatých, učitele na gymnáziu 50 zlatých.

Česká a britská vysoká kola z 19. století s průměry předních kol od 127 do 140 cm.

Házeli po nich kamení

„Platilo, že jednotlivé novinky doputovaly do Čech vždy s určitým zpožděním. V počátcích bylo kolo výsadou bohatých vrstev. Proto tehdejší lidé, obzvlášť venkované, nebyli na cyklisty zvyklí. Někdy na ně dokonce pouštěli psy nebo po nich házeli kameny,“ uvedl historik.

Jezdíme na bezpečníku?

Po zlaté éře vysokého kola jej z trhu postupně od roku 1890 začíná vytlačovat anglický bicykl dnešního typu zvaný bezpečník. Ten záhy začal být masovým dopravním prostředkem. „Z jízdy na kole se s ním stal fenomén. Kupříkladu místní Klub velocipedistů Louny v roce 1899 udělal soutěž o nejvíc naježděných kilometrů a na vítězství jich bylo zapotřebí 4500,“ uzavřel historik.

Dobrodružství cyklistiky

  • KDY: dnes od 9:00, o víkendu od 10:00 do 17:00, pouze do 7. 4. 2024
  • KDE: Oblastní muzeum Louny v Pivovarské ulici 28
  • ZA KOLIK: 40 Kč, snížené pro seniory, děti a studenty 20 Kč



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.