Braňte svoje spotřebitelská práva! 5 nejčastějších mýtů | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

neděle 28. dubna 2024

Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert

Braňte svoje spotřebitelská práva! 5 nejčastějších mýtů

.
(Top-obaly.cz)

Bojíte se reklamovat kvůli ztrátě papírové účtenky? Myslíte si, že neuspějete, protože prodejci reklamace automaticky zamítají? Možná jste jen podlehli mýtům, kvůli kterým spotřebitelé mnohdy nehájí svá práva!

Nejen při pořizování zboží a služeb, ale i při řešení sporů s prodejci je spotřebitel slabší stranou. Jeho práva proto stanoví a chrání zákon. Abyste ho ale dokázali využít ve svůj prospěch, musíte svá práva znát a trvat na jejich dodržování.

Začal s tím prezident Kennedy

Čtyři základní práva na ochranu spotřebitelů (právo na bezpečnost výrobků, právo být chráněn před nekalými praktikami a zavádějícími informacemi, právo výběru zboží a služeb za férové ceny, právo na zákonnou ochranu zájmů spotřebitelů) definoval 15. 3. 1962 v projevu americký prezident J. F. Kennedy. Od roku 1983 se 15. březen slaví jako Světový den spotřebitelských práv.

1. mýtus: Bez záručního listu mám smůlu

„Záruční list neboli potvrzení prodejce o jeho povinnostech z vadného plnění není dokladem, který musíte nutně předložit, pokud chcete reklamovat výrobek v době zákonné odpovědnosti prodejce za vady,“ říká Mgr. Lukáš Zelený, specialista na práva spotřebitelů. Naopak ale takové potvrzení můžete použít místo dokladu o koupi. Rada: Pokud chcete od prodejce záruční list, řekněte si o něj. Nevystavuje se totiž automaticky.

2. mýtus: Musím tam, kde jsem zboží koupil

Pokud má prodejce více poboček, můžete reklamovat na jakékoli z nich. „Prodejce má ze zákona povinnost přijmout reklamaci v kterékoli své provozovně, která je pro to s ohledem na prodávané zboží nebo poskytované služby vhodná, případně i v sídle nebo místě podnikání,“ uvádí právník.

3. mýtus: Reklamaci přijímá jen vedoucí

Vzdali jste se naděje na úspěch, protože v prodejně nebyl vedoucí, který by reklamaci? Podle zákona musí být v prodejně po celou provozní dobu přítomen pracovník oprávněný vyřizovat reklamace.

4. mýtus: Bez originálního obalu to nejde

Originální obal nepotřebujte. „Prodejce nesmí jakkoli omezovat vaše právo věc reklamovat. K takovým požadavkům uvedeným například v reklamačním řádu nebo obchodních podmínkách se podle zákona vůbec nepřihlíží,“ upozorňuje právník. Rada: Zboží byste měli posílat k reklamaci v obalu, který zabrání jeho možnému poškození.

5. mýtus: Papírová účtenka je nutností

Doklad o zaplacení pro uplatnění reklamace mít nemusíte. Stačí prokázat, že jste u prodejce zboží koupili, kdy a za kolik. „To lze například fotkou účtenky v mobilu, výpisem z účtu při platbě kartou či převodem, staršími reklamačními protokoly, specifičností zboží (nikdo jiný ho neprodává), v krajním případě i svědeckou výpovědí či čestným prohlášením,“ dodává právník.

Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.