Archeologové objevili prastaré mayské město: Jaguár starý 3000 let! | Ahaonline.cz

neděle 28. dubna 2024

Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert

Archeologové objevili prastaré mayské město: Jaguár starý 3000 let!

Sonda do fasády jednoho z mayských paláců.
Sonda do fasády jednoho z mayských paláců. (Foto Nadace Neuron, ara)

Velký nález se loni hluboko v středoamerické džungli povedl česko-slovenské výpravě archeologů. Ta v guatemalské provincii Petén objevila pozůstatky města z 9. století před naším letopočtem. Jde tak o jednu z nejstarších kolonií mayských indiánů (2500 př. n. l. – 1697 n. l.).

K objevu lvím podílem napomohla umělá inteligence, neuronové sítě a digitální data z leteckého snímkování LiDAR, jež proniká pod povrch a dokáže odhalit základy staveb, paláců či městských celků. Výprava díky tomu zdokumentovala až sedm velkých architektonických čtvrtí a vedle toho objevila a zmapovala i dvě další menší mayská města. Při následném expedičním výzkumu pod vedením průzkumníka Ladislava Šilhána a vedoucího Centra mezoamerických studií na Univerzitě Komenského v Bratislavě Milana Kováče tak byly odhaleny paláce, sochy, pozůstatky rituálů či astronomické observatoře. „Podle vykopávek město patří k nejstarším mayským aglomeracím vůbec. Postupem let docházelo k jeho úpadku i opětovnému rozvoji,“ prozradil Kováč.

Centrum oblasti

Nalezené město se rozpíná na území větším než 7 km2 a podle archeologů prosperovalo v letech 850 př. n. l. až 150 n. l. s tím, že asi ﷯tisíc let představovalo centrum oblasti. Vědci město pojmenovali Yax Balam, čili První jaguár. Kočkovitá šelma totiž v mayské civilizaci umožňovala komunikaci živých s mrtvými.

Lidská obětina

Mayové (2500 př. n. l. – 1697 n. l.) přinášeli svým bohům lidské oběti. Zaživa jim vyřezávali srdce, protože věřili, že krev božstvo napojí a to jim tak bude nakloněno. Dalšími metodami bylo stětí hlavy nebo rozstřílení šípy.