Nový turistický cíl: ORLÍK BEZ VODY | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

středa 24. dubna 2024

Svátek slaví Jiří, zítra Marek

Nový turistický cíl: ORLÍK BEZ VODY

Přehrada vydala svá tajemství.
Přehrada vydala svá tajemství. (M. Frajtágová, P. I. Langerová, D. Woleská, ČTK)

O více než 10 metrů je nižší hladina orlické přehrady. Vodohospodáři v minulých týdnech upustili přibližně 150 milionů metrů krychlových vody kvůli výstavbě bezpečnostního přelivu. Odhalené břehy nabízejí lidem jedinečnou podívanou.

Zbytky kdysi zatopených stavení, mostů, cest, vrstevnice a zajímavé skalní útvary. To vše je nyní k vidění na orlické přehradě, ve které chybí voda. Odhalené břehy se staly cílem turistů, zvědavců i různých hledačů. Zkoumají místa, která jsou běžně zatopená vodou.

Turisté jsou jako u vytržení. „Jsme tu na pobytové lodi na dovolené na rybách. Projeli jsme celý Orlík, abychom viděli, jak to vypadá bez vody. Moc nás to překvapilo. Vidíme věci, které nejsou normálně k vidění. Hodně lidí chodí břehy prohlížet,“ řekla Aha! Míla Ambrožová z Prahy. Nejvíce lidí podle ní přijelo na konci letních prázdnin. „Ty, kteří to tu znali nezatopené, to musí i po těch letech brát za srdce,“ myslí si Ambrožová. Podle mluvčího Povodí Vltavy Hugo Roldána bude snížená hladina v přehradě do konce března 2023.

Součást vltavské kaskády

Nový bezpečnostní přeliv by měl být hotový na konci roku 2026 a vyjde na 1,78 miliardy korun. V následujících letech už by ale kvůli jeho výstavbě nemělo dojít k tak výraznému poklesu vody v Orlíku, jak je tomu nyní. Vodní dílo Orlík je nejdůležitějším článkem soustavy vodních děl vltavské kaskády. Stavba převisu zvýší bezpečnost přehrady před extrémními povodněmi. Po rekonstrukci bude přehrada schopna bezpečně převést desetitisíciletou povodeň.

Stavěli ji sedm let

Byla vybudována v letech 1954 – 1961. Jmenuje se podle zámku Orlík, který se kdysi tyčil na skále nad hlubokým údolím řeky Vltavy. Za normálních okolností je historická stavba jen pár metrů nad hladinou. Kvůli výstavbě vodního díla Orlík byla zatopena řada vesnic. Pod hladinou tak skončilo 650 obytných a hospodářských stavení, 14 mlýnů, řada pil a dalších staveb. Empírový most, který spojoval oba břehy u Podolí, byl rozebrán a znovu postaven nad řekou Lužnicí.

Mosty byly dva

Podolský most spojuje břehy Vltavy a dlouhých 17 let stál po boku slavného řetězového Stádleckého mostu, který musel být kvůli napouštění orlické přehrady v roce 1960 rozebrán. „Empírový most byl postaven v roce 1848 a dlouho to bylo jediné přemostění od toho místa až do Prahy. Jeho nástupcem se stal Podolský most, ten historický, který je dnes národní kulturní památkou a stojí u obce Stádlec, měl velmi malou nosnost,“ uvedl Jan Kouba z Prácheňského muzea v Písku.



Přečtěte si

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.