První stanici metra je 55 let: »Hlavák« se stavěl pro podzemní tramvaj! | Ahaonline.cz

Registrace  |  Zapomenuté heslo

Deník Aha! na Facebooku

sobota 4. května 2024

Svátek slaví Květoslav, zítra Klaudie

První stanici metra je 55 let: »Hlavák« se stavěl pro podzemní tramvaj!

Rozkopané město? Během téhle stavby byli Pražané shovívaví, na metro se těšili.
Rozkopané město? Během téhle stavby byli Pražané shovívaví, na metro se těšili. (Kolorizace černobílých snímků Aha)

Za oficiální zahájení výstavby pražského metra se považuje 7. leden 1966. V ten den se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v rukou dělníka Josefa Bartoše. Nejstarší stanicí podzemky je však Hlavní nádraží s prvním výkopem 15. března 1967.

Bartošův úkol ještě vycházel z plánů pražské podpovrchové tramvaje, o níž snil už v roce 1898 proslulý majitel pražského železářství Ladislav Rott. Překonal ho projekt metra, zelenou dostal v srpnu 1967. Rozestavěná stanice Hlavní nádraží, hloubená a stavěná v otevřené jámě, ale už zůstala. Stejně jako její boční uspořádání nástupišť. Tramvajové vozy totiž měly mít, stejně jako řada dnešních typů, dveře jen na pravé straně. A stala se první stanicí pražského metra, jíž je dnes 55 let. První cestující se tu do soupravy hrnuli v květnu 1974, kdy metro vyjelo na trať z tehdejší Sokolovské (dnes Florenc) na Kačerov.

Výstavba stanice stála 61 milionů tehdejších korun (průměrný plat v té době byl 1400 korun). Roku 1979 cestujícím začala sloužit i nová železniční odbavovací hala nad jejich hlavami. Věčně hlučící »hlavák« projektanty pak inspiroval i u jiných z dnešních 61 stanic. Boční nástupiště dostal Vyšehrad (původní Gottwaldova) a mnohem mladší Střížkov, Prosek, Černý Most a Nemocnice Motol. Hlavní nádraží na všech 65,6 kilometru kolejí metra však dodnes zůstává jedinečné.

Druhé bylo Muzeum

Druhou stanicí, která začala růst také ještě s původním záměrem tramvaje podzemky, je Muzeum. Se stavbou se tu začalo v květnu 1967. Projektanti zamýšleli, že tady položí čtyři koleje pro dvě trasy, mezi nimiž se bude přestupovat přes vyvýšené patro. I když se tak nakonec nestalo, Muzeum má díky tomu velkorysé prostory.

Víte, že...

...nejstarší podzemní dráhu na světě má britský Londýn? První vlaky tu projely v lednu 1863.



Přečtěte si
Články odjinud

Kontakty

  • Telefon 9.00 – 17.00: 225 974 140
  • Telefon po 17.00: 225 974 164
  • Fax: 225 974 141

RSS kanály serveru ahaonline.cz lze užívat pouze pro osobní potřebu. Jakékoli další šíření obsahu ahaonline.cz je možné pouze s předchozím souhlasem jeho provozovatele.