První stanici metra je 55 let: »Hlavák« se stavěl pro podzemní tramvaj!

Za oficiální zahájení výstavby pražského metra se považuje 7. leden 1966. V ten den se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v rukou dělníka Josefa Bartoše. Nejstarší stanicí podzemky je však Hlavní nádraží s prvním výkopem 15. března 1967.
Bartošův úkol ještě vycházel z plánů pražské podpovrchové tramvaje, o níž snil už v roce 1898 proslulý majitel pražského železářství Ladislav Rott. Překonal ho projekt metra, zelenou dostal v srpnu 1967. Rozestavěná stanice Hlavní nádraží, hloubená a stavěná v otevřené jámě, ale už zůstala. Stejně jako její boční uspořádání nástupišť. Tramvajové vozy totiž měly mít, stejně jako řada dnešních typů, dveře jen na pravé straně. A stala se první stanicí pražského metra, jíž je dnes 55 let. První cestující se tu do soupravy hrnuli v květnu 1974, kdy metro vyjelo na trať z tehdejší Sokolovské (dnes Florenc) na Kačerov.
Výstavba stanice stála 61 milionů tehdejších korun (průměrný plat v té době byl 1400 korun). Roku 1979 cestujícím začala sloužit i nová železniční odbavovací hala nad jejich hlavami. Věčně hlučící »hlavák« projektanty pak inspiroval i u jiných z dnešních 61 stanic. Boční nástupiště dostal Vyšehrad (původní Gottwaldova) a mnohem mladší Střížkov, Prosek, Černý Most a Nemocnice Motol. Hlavní nádraží na všech 65,6 kilometru kolejí metra však dodnes zůstává jedinečné.
Druhé bylo Muzeum
Druhou stanicí, která začala růst také ještě s původním záměrem tramvaje podzemky, je Muzeum. Se stavbou se tu začalo v květnu 1967. Projektanti zamýšleli, že tady položí čtyři koleje pro dvě trasy, mezi nimiž se bude přestupovat přes vyvýšené patro. I když se tak nakonec nestalo, Muzeum má díky tomu velkorysé prostory.
Víte, že...
...nejstarší podzemní dráhu na světě má britský Londýn? První vlaky tu projely v lednu 1863.