Před 150 lety dorazil na pražské hlavní nádraží první vlak: Přijelo jen devět lidí!

Středověké hradby mu uvolnily místo a na Nádraží císaře Františka Josefa, dnešní hlavní nádraží, přesně před 150 lety dorazil vůbec první vlak. Z Vídně tenkrát přivezl pouhých devět cestujících, dnes zde odbaví až 71 tisíc lidí denně.
Předpokladem k vybudování nádraží v Praze bylo císařské rozhodnutí z roku 1866 o zboření hradeb. Původní budova nádraží vznikla ještě mezi Koňskou bránou v horním konci Václavského náměstí a Novou bránou na východní části Senovážného náměstí. Novorenesanční budova s řadou dekorativních prvků byla dokončena v roce 1870 a později si vysloužila přezdívku zámecké nádraží.
Na nádraží jako první vedla 500 kilometrů dlouhá trať Vídeň – Tábor – Benešov – Praha. Ta se začala budovat již v roce 1866 jako soukromý podnik, mezi jehož spoluvlastníky patřila řada významných šlechticů, mj. Schwarzenberkové. Kvůli řadě komplikací, například během stavby Vinohradského tunelu či mostu v Čerčanech, se ovšem dokončení trati protáhlo. První vlak tak dorazil 14. prosince 1871 a z Vídně přivezl pouhých devět lidí. Postupem let však jeho popularita rostla a nyní odbaví přes 25 milionů lidí ročně.
Víte, že...
...historická budova nádraží je od roku 1976 kulturní památkou? Tento status ji pravděpodobně zachránil před demolicí při stavbě magistrály.
Renesanci nahradila secese
S rozvojem železnice přestala kapacita budovy stačit. V letech 1901 – 1909 byla proto podle návrhu architekta Josefa Fanty (1856 – 1954) přestavěna v secesním slohu. Společně s halou nad nástupišti tvoří naši největší secesní památku. Tehdy byla nástupiště s výpravní budovou propojena podchody. Vedle pokladen, čekárny a restaurací zde byly vybudovány i přepychové salonky pro významné hosty. V nich si čekání na vlak krátili třeba prezident Masaryk (1850 – 1937), vynálezce Edison (1847 – 1931) či komik Chaplin (1889 – 1977).
Nový vestibul a magistrála
Druhou zásadní proměnou prošlo nádraží na přelomu 60. a 70. let minulého století, kdy byl zbudován vestibul s magistrálou vedoucí po jeho střeše a zastávkou metra pod ním. Hlavní život se přesunul do nové haly, »Fantovka« začala chátrat. Po sametové revoluci prostor zaplnily stánky, jako nocleh jej využívali bezdomovci. Přilehlý park si s odkazem na les Robina Hooda vysloužil nelichotivou přezdívku Sherwood. Areál se začal roku 2006 rekonstruovat. Ve vestibulu vznikly obchody, opravy se dočkala i historická budova a zastřešení nad nástupištěm.