Co dokázala Marie Terezie?! To budete koukat!

Vyšívání, ctnostné kratochvíli urozených dam, se s oblibou oddávaly šlechtičny i panovnice. Svým umem by nejedna strčila do kapsy i lecjaký současný stroj. Navíc, kdo vyšívá, nehřeší. Výrok připisovaný Marii Terezii (1717 – 1780) dal název výstavě obřadních rouch v plzeňském Západočeském muzeu.
Skvostné ornamenty na nich jsou dílem českých šlechtičen i příslušnic panovnického rodu Habsburků. Tedy alespoň částečně. „Kdybychom vzali jen všechny kasule neboli svrchní mešní roucha, která měla Marie Terezie vyšít, tak by za celý život nestihla nic jiného. V dochovaném dopise přiznává, že se na vyšívání oděvu podílela, nikoli že je sama celý zhotovila,“ vysvětlila autorka výstavy Marie Kuldová z Národního památkového ústavu.
Marii Terezii prý ochotně sekundovaly řeholnice z hornorakouského Sankt Pöltenu. Činily se i další generace urozené dynastie a českých šlechtických rodů. Na unikátní výstavě, jejíž příprava trvala tři roky, se tak sešly na čtyři desítky exponátů, které prokazatelně vyšívaly ruce žen s modrou krví.
Netradiční materiál
Nad výšivkou zapomínala na teror Velké francouzské revoluce i vnučka Marie Terezie a jediná přeživší z panovnické rodiny, Marie Terezie Šarlota Bourbonská (1778 – 1851). „Ve třicátých letech 19. století pobývala na Pražském hradě. Vystavenou kasuli dokonale vyšila květy z rybích šupin, tento styl byl rozšířený v lidovém prostředí na jihu Čech,“ popsala Kuldová.
Kasule, dalmatika i šatičky na sošku
K vidění je na výstavě 36 kasulí. „Ty jsou takovým ústředním liturgickým oděvem. Dále dva pluviály, což jsou bohatě zdobené pláště, jedna dalmatika, tedy roucho určené nižším duchovním, a dvoje šatičky na sošku Panny Marie Svatohorské,“ vyjmenovala kurátorka výstavy Ludmila Kotorová.
Víte, že...
- ...nejstarší na výstavě je modrá kasule z počátku 17. století se znakem Lobkowiczů a Dietrichsteinů, pochází z kostela Nanebevzetí Panny Marie ve Staré Boleslavi?
- ...nejmladší je rovných 100 let stará kasule ze zámku Rájec-Jestřebí?
- ...největší počet vystavených exponátů pochází z 19. století?