Emisní zóna pro zlost: Platí pokutu 380 Kč za každou jízdu!
Na jihovýchodě britského hlavního města žijí už 32 let, ale v říjnu se k jejich domu posunula hranice, kam smějí starší – »neekologická« – auta vjíždět jen po uhrazení poplatku ve výši dvanácti a půl libry (380 korun). Pro manželé Dowlerovi jde o citelný zásah do rodinného rozpočtu.
„Pokaždé, když vyjedu z garáže a dojedu na křižovatku, zaplatím,“ zlobí se George Dowler (72), který podle vlastních slov utratil v přepočtu 1,2 milionu korun za nové automobily. Jeho žena Vera raději odstavila svůj starý vůz na parkovišti v práci, jen aby se vyhnula dalším poplatkům. „Vedle osobního auta jsem si musel pořídit i novou dodávku. Ta stará byla naprosto v pořádku, ale podle radnice (ekologicky) nevyhovující,“ čertí se Angličan a není jediný, koho úřední boj s emisemi štve.
Londýnský starosta Sadiq Khan (51) se rozhodl vyhlásit válku znečištěnému ovzduší, a tak mu nestačilo, že Londýnská zóna nízkých emisí (anglicky ULEZ) platila od dubna v centru města. Od 25. října radnice zónu rozšířila zhruba dvacetkrát, takže se k hrůze majitelů starších vozů rozšířila po celém městě. Poplatek 380 korun se týká automobilů s benzinovým motorem, které nesplňují unijní emisní normu Euro 4 (z roku 2005, automobil tedy musí být mladší 16 let). Platit nemusí vozy s naftovým motorem, který splní normu Euro 6 (z roku 2015, tedy mladší šesti let).
Opatření vyvolalo vlnu kritiky. „Co je to za hloupost? Na to doplatí leda řidiči s nejnižšími příjmy,“ napsal jeden odpůrce nového nařízení na Twitteru. Opatření platí neustále, s výjimkou 25. prosince, kdy Britové slaví Vánoce. A kdo odmítne zaplatit dopravní »vstupné« do města, riskuje pokutu ve výši 4850 korun. „Stejně to nedává smysl. Copak je vzduch nalevo od semaforů čistší než ten napravo?“ rozčiluje se George Dowler. „Ale závody, ty jim nevadí,“ odkazuje jeho žena na plány postavit v East Endu trať pro závody formule 1.