Tragická nehoda na Domažlicku: Trosky odklízel mohutný jeřáb!
Déšť a podmáčený terén. Ty včera po celý den ztěžovaly práce při odklízení rozbitých železničních souprav na místě nehody u obce Milavče na Domažlicku. V akci byly desítky pracovníků Českých drah (ČD) a Správy železnic (SŽ).
Odklízeli následky středeční tragédie, při které se srazil osobní vlak s mezinárodním rychlíkem Západní expres jedoucím z Mnichova do Prahy. Neštěstí nepřežili oba strojvedoucí (†58 a †48) a jedna cestující (†47) z osobního vlaku.
Vagon se rozřeže
Na místo včera ráno dorazil speciální těžkotonážní jeřáb. Když ho i s těžkými závažími stabilizovali na podmáčené půdě, jeřáb nejdříve přenesl z kolejí první vagon zapojený za lokomotivou na louku pod železniční trať. Tady se rozřeže a odveze. Ještě předtím se ale z místa nehody odtáhly zbývající vagony rychlíku.
Odtažená lokomotiva
Teprve pak se začalo s odstraňováním 86 tun vážící lokomotivy Západního expresu. „Jeřáb ji nadzvedl, nasadil na podvozek a nehodový vlak ji odtáhl do Domažlic,“ řekla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Vzápětí se začalo s pracemi na odstranění trosek osobního vlaku. „Počítáme s tím, že ho odtáhneme stejně jako lokomotivu rychlíku. Ne na nádraží v Domažlicích, ale v Blížejově,“ dodala. „Stále počítáme s tím, že se trať zprovozní v pátek kolem 18. hodiny,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.
Zabezpečit výhybku
Ještě předtím, než nehodový vlak odtáhl z místa lokomotivu rychlíku, museli dělníci SŽ ze Stodu na Plzeňsku zabezpečit trať. „Zajistili jsme výhybku ambulantním zámkem. Jde o to, aby se nám koleje na výhybce nerozjely, až na ně lokomotiva vjede,“ objasnili Aha! dělníci. Ti také zaměřovali kolem kolejí kabely vedoucí k zabezpečovacím systémům. „Z lokomotivy vytekla nafta, tak až se to bude odbagrovávat, tak aby se vědělo, kde jsou,“ dodal jeden z dělníků.
Nehoda v Česku? Žádné překvapení!
Minimální údržba a zastaralé technologie, tak hodnotí německá média příčiny vlakového neštěstí u Milavče. A shodně mluví i Lukas Iffländer, člen vedení německého sdružení cestujících Pro Bahn, který poskytl rozhovor serveru BR24. „V Česku je mnoho starých železničních tras, které procházejí jen minimální údržbou, s čímž jsou spojena bezpečnostní rizika,“ říká Lukas Iffländer. „Chybí systém vlakových zabezpečovačů, které vlak automaticky zabrzdí, pokud pokračuje navzdory červenému signálu,“ varuje s tím, že jen necelých 600 z 9000 km českých tratí má tyto zabezpečovače. A dodává, že právě lidský faktor a s ním spojené chyby jsou největším rizikem případného neštěstí.