Historický železniční most u Červené: Proti bourání bojují peticí

Unikátní železniční most přes Orlík, který byl postaven ve stejné době a stejnou technologií jako Eiffelova věž, půjde k zemi. Stav historické stavby je nevyhovující a na záchranu nejsou peníze.
Desítky let most, který je ve správě SŽDC, chátral. Jeho parametry už neodpovídají požadavkům železnice 21. století, celá konstrukce proto bude nahrazena za půl miliardy novou. Tomuto rozhodnutí se ale snaží zabránit část veřejnosti, lidé kvůli záchraně mostu podepisují petici. „Po obou březích přehrady jsou turistické stezky, jejich propojení neexistuje. Vyzýváme Jihočeský kraj k tomu, aby most byl zachován a namísto kolejí na něm byla zbudována cesta pro turisty a cykloturisty,“ stojí v ní. Jihočeský kraj však převzetí mostu odmítá. „I když pracovní skupina kraje rozhodla o zbourání, jsem pro záchranu. Ještě předložím návrh, aby kraj zabránil zbourání mostu. Není v takovém stavu, aby se zřítil. Místo těžkých vlaků by po stavební úpravě sloužil turistům a kolařům,“ prohlásil náměstek současné hejtmanky a kandidát na hejtmana Pavel Hroch.
Nejvyšší kontrolní úřad si posvítil na české stavby a… O stavu mostů nemá…
Celý článekVypadl ze seznamu
Železniční most byl vystavěn v letech 1886 až 1889 v tehdejší době unikátní technologií letmé montáže nýtované ocelové konstrukce. V roce 1988 byl zapsán do seznamu kulturních památek. Z nevysvětlitelných důvodů se ale v novém soupisu památek neobjevil. Ministerstvo kultury proto v roce 2016 rozhodlo, že zápis nebyl platný a most není památkově chráněn...
V číslech
253 metrů je dlouhý
68 metrů je vysoký
940 tun váží
329 000 nýtů jej drží pohromadě
510 000 zlatých na konci 19. století stál